SNPI Blog

Wat kost het overdragen van aandelen aan personeel?

Door Pascale Nieuwland-Jansen | donderdag 30 juli 2020

Veel ondernemers denken na over het overdragen van de aandelen aan de medewerkers. Ondernemers weten meestal niet goed wat hier allemaal bij komt kijken. 

Adviseurs raden het ondernemers vaker af dan aan. Dat is eigenlijk jammer, want aandelen overdragen aan het personeel hoeft niet complex te zijn. Ja je moet zorgvuldig zijn en het ontwerpen van een plan kost geld. Dat klopt. Maar kost het meer dan je bedrijf verkopen aan een ander? 

Nee dat denk ik niet! Graag neem ik je mee in de te nemen stappen bij een overdracht van de aandelen aan het personeel. 

De te nemen stappen?

1. Waardering
2. Juridische zaken (spelregels en overeenkomsten)
3. Medewerkers betrekken
4. Experts inschakelen
5. De transactie

1. Waardering

Ongeacht aan wie je de aandelen wilt gaan overdragen, je hebt een waardering nodig. Voor een overname aan een derde partij, lijkt dit wellicht simpel. Je kan zelf een bedrag bedenken. Maar zonder een goed waarderingsrapport, is onderhandelen niet makkelijk. Wat is het bedrijf nu waard en wat is een strategische opslag die je wellicht kan vragen. Is er überhaupt wel sprake van een strategische opslag?

Het waarderen van een MKB-bedrijf kost ongeveer € 4.000,- Belangrijk is het om een Register Valuator in te schakelen, die aangesloten is bij de beroepsvereniging NiRV. 

De eigen accountant zal uiteraard ook betrokken zijn bij een overname van de aandelen. Ook die zal kosten in rekening brengen. Probeer vooraf die kosten in beeld te krijgen.

Huur je iemand in die het bedrijf voor je gaat verkopen, dan moet je die tussenpersoon ook betalen. Vaak vragen zij een percentage van de koopsom. 

2. Juridische zaken

Bij een overname is het goed om na te denken wat je zou willen. Stap je helemaal uit de zaak of blijf je nog een tijd verbonden. Bij veel overnames is het verplicht om nog een aantal jaren verbonden te blijven aan de organisatie. 

Ongeacht aan wie je de toko verkoopt, je hebt een jurist nodig om alles vast te leggen en de afspraken juridisch vast te leggen of de afspraken die je wordt voorgelegd juridisch te controleren. Voor het inschakelen van een jurist moet je al snel € 5.000,- tot € 10.000,- rekenen voor het hele traject.

Ook als je de aandelen aan de medewerkers wil gaan verkopen, moet je spelregels maken en overeenkomsten opstellen en heb je een jurist nodig. SNPI werkt met vaste pakketprijzen. Wij rekenen € 4.000,- tot € 5.000,- voor het maken van een basisreglement en een certificaathoudersovereenkomst of aandeelhoudersovereenkomst. 

3. De medewerkers betrekken

Ongeacht welke route je uiteindelijk kiest. Ook de medewerkers zijn een partij in dit besluit. Verkoop je de aandelen aan een andere partij, dan heeft dit gevolgen voor de werknemers. Het tijdig en goed op de hoogte brengen van de mensen is heel belangrijk. Is er een OR, dan heeft die ook een rol te spelen.

Weet u op voorhand niet goed wat u met de aandelen wilt gaan doen, dan is het ook goed om op voorhand en tijdig alle scenario's met bijvoorbeeld uw Management Team te bespreken. Het scenario van een overdracht van de aandelen aan de medewerkers zou zomaar enthousiast kunnen worden ontvangen, helemaal als de medewerkers meer inzicht krijgen in de verkoopprijs van de aandelen en eventuele financieringsconstructies die mogelijk zijn. Wie weet zit er al een opvolger of opvolgers aan tafel. 

Maar ook als uw medewerkers geen interesse hebben in het kopen van de aandelen, is dat ook goed om te weten, want dan moet u naar de andere overgebleven scenario's gaan kijken en uw energie en tijd daarop gaan richten. 

4. Experts inschakelen

Welke route je ook neemt. Weet dat elke route kosten met zich meebrengt en dat je deze kosten niet moet onderschatten. Aandelen overdragen is een intensief traject en vraagt aandacht en tijd. Je ontkomt er niet aan om experts in te schakelen. Hoe meer je aan de experts overlaat, hoe meer een traject kost. Van tevoren alle scenario's bestuderen, zal je uiteindelijk veel geld schelen. Als eigenaar zal je zelf de knopen moeten doorhakken. En experts kunnen pas echt aan de slag als er knopen zijn doorgehakt. 

In elk traject heb je in ieder geval de volgende experts nodig: je eigen accountant, een waardeerder (Register Valuator), een jurist en een notaris. Aangevuld met specifieke experts die je assisteren bij de gekozen richting. 

SNPI is ook een expert. Wij zijn gespecialiseerd in een overdracht van de aandelen aan het personeel. SNPI heeft een team van twee vaste adviseurs, onder wie een jurist. Het overdragen van de aandelen aan het personeel is net zoveel werk als het overdragen aan een andere partij. Het proces verloopt alleen een beetje anders. Ons team heeft al honderden bedrijven geholpen bij het mede-eigenaar maken van medewerkers. soms een klein deel, soms een groter deel en soms als opmaat tot alle aandelen overdragen. De kosten van SNPI zijn op voorhand duidelijk, omdat wij met pakketten werken. Zie ook onze pagina advies.

5. De transactie

Na een proces van enkele maanden komt de transactie. De overdracht van de aandelen vindt plaats bij de notaris en je aandelen of een deel gaan over naar een andere partij. Gefeliciteerd!! 

Kopje koffie?

Heb je in Corona tijd ons boek besteld, dan komen wij deze zomer graag naar je toe. Als je ons de aankoopmail van managementboek kan laten zien, dan komen wij graag bij je langs. Uiteraard houden wij bij het bezoeken van je onderneming wel de corona-maatregelen in acht.  

Je kunt ook op ons Corona-proof kantoor langs komen voor een kopje koffie. Spreek je liever online af of heb je weinig tijd, dan zetten we een teams overleg voor je op. Net wat jou het beste past.lees meer

 

Topics: aandeelhouders, personeelsaandelen, financiële medewerkersparticipatie, aandelen voor medewerkers, mede-eigenaarschap, crisis

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs