SNPI Blog

Wat gaat er mis bij Air France-KLM?

Door Anne Veenman | dinsdag 8 mei 2018

Op 17 februari van dit jaar werd bekend dat Air France-KLM het erg goed heeft gedaan. Topman Pieter Elbers spreekt zelfs over het beste jaar ooit en personeel van KLM wordt beloond met winstdeling. Echter, sinds februari is het personeel van Air France aan het staken, en dat kost veel geld. Iedere dag dat er gestaakt levert Air France-KLM zo’n 25 miljoen euro aan schade op, meldt de NOS. Wat gaat er fout?

Waarom staakt het personeel?

Ter verduidelijking: niet het personeel van KLM staakt, de stakingen die momenteel plaatsvinden bij Air France-KLM zijn het gevolg van acties van de Franse vakbonden. De Franse piloten eisen een hoger loon, en de mate waarin Air France hen tegemoet komt worden niet geaccepteerd. De spanningen liepen zelfs zo hoog op dat topman Janaillac zich genoodzaakt zag om op te stappen.

Is het terecht dat ze staken? 

Oké, de Franse piloten staken dus om een loonsverhoging. Maar zijn de lonen zo laag? Uit onderzoek van Bloomberg blijkt dat de piloten van Air France juist bovengemiddeld verdienen in relatie met andere vliegtuigmaatschappijen. Echter, Bloomberg vergelijkt de salarissen van Air France piloten met budget airlines als Easyjet en Ryanair. Alhoewel Air France meer cachet heeft dan een Ryanair, betekent dit natuurlijk niet automatisch een hoger salaris. Air France maakt al jaren geen winst en trekt het gezamenlijk aandeel Air France-KLM aanzienlijk naar beneden. Kun je meer salaris eisen als je een in de sector gebruikelijk salaris verdient en het bedrijf waar je werkt al een tijdje geen winst maakt?

Waarom staken de Nederlandse piloten niet?

In tegenstelling tot Air France maakt KLM wel winst, vandaar de winstdeling van topman Pieter Elbers. Belangrijk is om te melden dat de kasstromen van KLM en Air France strikt gescheiden zijn. Toch hebben de calamiteiten in Frankrijk effect op het gemeenschappelijke aandeel Air France-KLM. Is dat de reden waarom de Nederlandse piloten niet staken?

Ten eerste: naar de belangen van het personeel van KLM wordt goed geluisterd. Inge Brama, vertegenwoordiger van de Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) benadrukt de positieve effecten van het poldermodel: in Nederland wordt gepraat en niet gestaakt en dit is een stuk minder schadelijk voor de ondernemer.

Ten tweede: het KLM personeel krijgt beter betaald dan de Franse collega’s. Bovendien heeft Pieter Elbers in de vorm van de riante winstdeling van maar liefst 14% bovenop het salaris, een vorm van binding met het bedrijf gecreëerd. Deze winst wordt niet alleen verdeeld onder de piloten maar breed, over 30.000 medewerkers van KLM. 

airplane-and-truck-1483695

Winstdeling en overleg om stakingen te voorkomen?

Wat wij in onze ervaring merken is dat ondernemingen wel eens denken dat door een vorm van een bonus of winstdeling in te voeren, werknemers zich automatisch meer beloond voelen. Het voorbeeld van KLM laat zien hoe juist de combinatie van overleg en beloning het meeste succes heeft. Bovendien is het feit dat de winstdeling breed over het KLM personeel wordt verdeeld ook essentieel voor de binding die werknemers met KLM voelen. In de praktijk blijkt het belonen van slechts een kleine groep werknemers, zoals de top managers of de piloten, tot scheve ogen op de werkvloer te leiden.

Wilt u meer weten over ons advies op het gebied van winstdeling of andere vormen van financiële werknemersparticipatie? U kunt altijd contact met ons opnemen via mail@snpi.nl of door te bellen naar 030- 75 31 462.Download de handleiding

Topics: winstdeling, financiele werknemersparticipatie, werknemersaandelen

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs