Stichting Nederlands Participatie Instituut (SNPI) bestaat dit jaar 25 jaar! Deze zomer blikken wij terug op 25 jaar medewerkersparticipatie in Nederland. En we kijken vooruit: Wat zien we nu en in de komende tijd op het gebied van mede-eigenaarschap van medewerkers?
Alle bijeenkomsten van SNPI hebben dit jaar een feestelijk tintje. Er is altijd een inhoudelijk thema en een groot deel van de bijeenkomsten is interactief en gericht op het uitwisselen van kennis over participatieplannen of gerelateerde onderwerpen. Tijdens het zomer-event was dat communities en hoe je sociale media kan gebruiken om de community te bereiken.
Community creëren
Bedrijven die ervoor kiezen om bedrijfsbrede participatie toe te passen doen iets heel unieks. Zij creëren een community. Een beetje vergelijkbaar met familiebedrijven, maar toch een heel eigen soort community, want bij medewerkersaandeelhouderschap gaat het namelijk ook om inspraak, een stukje zeggenschap, al dan niet indirect via een STAK,in het grote geheel.
Zonder deze inspraak creëer je namelijk geen community. Bij een community zijn de belangen gelijk, worden de verschillende personen en rollen in de organisatie gewaardeerd en gerespecteerd. Alle verschillende medewerkers en rollen voegen iets toe aan de onderneming en samen maak je de onderneming tot een succes.
Leiderschap en DNA van het bedrijf
Dit betekent niet dat er geen leider is. De directie heeft de leiding en zet de strategische lijnen uit. Maar medewerkers kunnen op alle niveaus bijdragen aan het succes van de koers. En wanneer je dit op een goede manier mogelijk maakt, ontstaat er een eigen community en wordt het gekozen model van de medewerkersparticipatie in het DNA van de onderneming opgenomen.
De kracht van de community
We zien in Nederland veel mooie voorbeelden van communities en we hebben het hier niet alleen over voetbalclubs. Al is de vergelijking met een voetbalclub wel een hele mooie. Zo is PEC Zwolle onlangs met een aandelenplan begonnen voor fans. Zij kochten aandelen, zonder te kijken wat de prijs was, puur en alleen omdat zij willen dat de club blijft bestaan. Om nog even bij het voetbal te blijven: de Oranje Leeuwinnen vertalen het zijn van een community in goede prestaties. Individueel ben je wellicht minder sterk dan de tegenstanders, maar als je als echt team speelt, kan je ze toch verslaan. Dit geeft meteen de kracht van een community aan. De kracht zit hem in de collectiviteit.
Bij ondernemingen met aandelen werkt het eigenlijk ook zo. Bedrijfsbrede plannen hebben positieve effecten juist vanwege de collectiviteit. Iedereen kan op een eigen niveau meepraten en input geven voor het grote geheel.