SNPI Blog

De purpose is de baas

Door Pascale Nieuwland-Jansen | donderdag 23 november 2017

Bij het jaarlijkse, feestelijke SNPI-diner bij Karel V in Utrecht waren dit jaar veel nieuwe gezichten. Een nieuwe generatie ondernemers zoekt naar mogelijkheden om medewerkers te binden op het delen van het ondernemerschap. Eén van die nieuwe gezichten is van Gijs Stigter, mede-oprichter van 2ndSense, een adviesbureau voor ingewikkelde infrastructurele projecten, opgericht door vier ondernemende adviseurs. Vier mensen die meteen bij de oprichting al begonnen na te denken over hoe ze hun bedrijf zouden kunnen delen met de medewerkers en die zich laten inspireren door Semmler en zijn ideeën over het delen van ondernemerschap in je organisatie, LaLoux en zijn boek Reinventing Organizations, Holacracy als systeem voor zelfsturende teams én door het SNPI-handboek Iedereen Aandeelhouder.

Door Pascale Nieuwland-Jansen


Why

Om de klant en de echte wensen van de klant centraal te kunnen stellen hebben medewerkers de ruimte nodig om hun talent te ontwikkelen en zelf te bepalen hoe zich in te zetten voor de klant en daarbij zelf te checken dat ze daarmee een positieve bijdrage leveren aan 2ndSense. Daarom gingen de vier oprichters op zoek naar mogelijkheden om een zelfsturende organisatie te ontwerpen en te ontwikkelen. Ze komen uit de wereld van de systeemengineers dus het is misschien niet zo gek dat ze uit zijn gekomen bij holacratie. Dit is een methode die voortbouwt op  methoden uit de IT om in ingewikkelde projecten sneller tot een werkbaar resultaat te komen. Bepalend bij elke beslissing is de vraag: gaat dit bijdragen aan de purpose? Een purpose (doel) kan geformuleerd zijn op het niveau van het hele bedrijf, maar ook persoonlijk of gekoppeld aan een taak. Samen met een paar hele duidelijk kaders en regels over hoe te komen tot bijstelling en over het geven van feedback ontstaat een systeem dat het management vervangt. De purpose wordt de baas, volgens Gijs Stigter.

Plaatje karel v.jpg

Talent ontwikkelen

Het willen delen van het ondernemerschap en van de verantwoordelijkheid voor het behalen van doelen leidde als vanzelf tot het ontwikkelen van een participatieplan, samen met SNPI, om ook het eigenaarschap en de resultaten te kunnen delen. De eerste stap is gezet en 5% van de aandelen is in de vorm van certificaten in handen van de medewerkers. Alle medewerkers hebben 10 certificaten cadeau gekregen om te laten zien dat het echt de bedoeling is dat iedereen meedoet. Volgens Gijs Stigter en zijn drie mede-oprichters gaat het er niet om dat op den duur de aandeelhouders opnieuw de baas gaan spelen, nu ze net zelf het stuur uit handen hebben gegeven. Zij geloven er echt in dat het bedrijf erbij gebaat is als de medewerkers elkaar en de organisatie op het pad naar het doel brengen en verder ontwikkelen. Zij zien het participatieplan als één van de bouwblokken waarmee zij hun bedrijf ontwikkelen en het aanwezige talent optimaal de kans geven om te groeien.

Gouden kans

‘We wilden een bedrijf maken, waar we zelf graag zouden willen werken’, dat was de leidende gedachte volgens Stigter. Een organisatie ontwikkelen waar de aandeelhouders zelf graag aan de slag willen. Het is een interessante omkering van de vraag die we meestal stellen. Hoe ontwikkel je een bedrijf waar de medewerkers graag aandeelhouder zijn? .2ndSense is op een heel eigen wijze actief aan de slag is gegaan met de vier componenten die met elkaar in balans moeten zijn voor een goed participatieplan. Juist het in samenhang met elkaar zien van het bedrijfssucces en het participeren door medewerkers is een gouden kans op succes in de toekomst. Door die sterk verbonden te zien, gaan ontwikkeling van onderneming en van het participatieplan hand in hand en zullen ze in de toekomst elkaar blijven versterken.

Handboek iedereen Aandeelhouder 2e druk bestellen 

Lees hier deel 2 van het diner, over gelukkige medewerkers.

 

Topics: financiële medewerkersparticipatie

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs