SNPI Blog

Met aandelen woest aantrekkelijk voor talenten?

Door Pascale Nieuwland-Jansen | vrijdag 22 januari 2021

Bedrijven die hun medewerkers aandelen geven of zelfs uitnodigen om te investeren door aandelen te kopen zijn aantrekkelijke werkgevers. Waarom is dat zo? En kun je dat gebruiken om talenten aan te trekken?

Het zoeken van goede medewerkers is net daten. Zoek je iemand voor een one night stand en voor even of zoek je wedding material voor langere tijd. Ben je zelf op zoek naar ‘wedding material’, medewerkers die serieus van plan zijn om en relatie aan te gaan, dan is het ook belangrijk om jezelf als partnermateriaal te onderscheiden.

Bedrijven die een aandelenplan hebben voor hun medewerkers zijn zeker partnermateriaal. De kunst is om dat op een goede manier te laten zien in je werving. Dat vonden bedrijven in het verleden best lastig. Je gaat niet meteen beginnen over trouwen tijdens de eerste date. Maar inmiddels weten we dat die eerste date bepalend is voor het verloop van een relatie. Als onderneming met een aandelenplan heb je meer te bieden dan andere bedrijven en dat maakt je als werkgever aantrekkelijker. En je trekt het juiste type mensen aan. Mensen die het interessant vinden om mede-eigenaar te worden. Mensen die niet bang zijn om zich voor langere tijd te binden.

Vaste baan blijft populair

Onderzoek door hoogleraar Paul de Beer en anderen (Universiteit van Amsterdam, AIAS) naar de waarde van werk laat zien dat mensen nog steeds zoeken naar een langdurige relatie met een werkgever.

Kenmerken die zorgen voor een sterkere binding van medewerkers
(zelfs al is een medewerker flex):

  • financieel goed resultaat
  • veel duurzame relaties in de organisatie
  • niet alleen voor de winst gaan

Ondernemende cultuur

Veel bedrijven willen medewerkers uitdagen om ondernemerschap te tonen en een cultuur van eigenaarschap stimuleren. De Amerikaanse expert Corey Rosen benadrukt dat het dan ook belangrijk is dat medewerkers daadwerkelijk mede-eigenaar mogen zijn. Alleen een ondernemende cultuur belijden, zonder dat medewerkers echt mede-eigenaar kunnen zijn, is volgens hem net zoals uit eten gevraagd worden en alleen mogen kijken en ruiken, maar niet mogen mee-eten.

Bedrijven die een aandelenplan hebben, laten authentiek en geloofwaardig zien dat juist de medewerkers een rol spelen in het bereiken van succes. Ze kiezen er ook bewust voor om zoveel mogelijk medewerkers mee te nemen in het ondernemerschap. Aandelen of certificaten zijn dus veel meer dan een vorm van belonen.

Aantrekkelijke werkgever

Waarom is een werkgever met een aandelenplan voor medewerkers zo aantrekkelijk? Daar zijn heel veel redenen voor. Een dergelijk bedrijf heeft als strategie gekozen om duurzaam succesvol te zijn. Daarmee ben je een betrouwbare werkgever. Het is niet per se zo dat deze bedrijven te voorzichtig en behoudend zijn. Juist bedrijven die drijven op innovatie en kennis, kennen vaak aandelenplannen. Zo houden ze het bedrijf scherp: Je deelt mee in het succes en als het wat slechter gaat, dan is iedereen bereid om een tandje bij te zetten.

Ook aantrekkelijk voor de werkgever

Niet te vergeten: ook voor de ondernemer/ DGA kan het aantrekkelijk zijn om het bedrijf te delen met medewerkers. Niet alleen doordat dit duurzaam succes oplevert. Met een aandelenplan kun je bedrijfsopvolgers intern ontwikkelen en borgen dat jouw bedrijf blijft voortbestaan.

Het afgelopen jaar hebben we heel goed kunnen zien dat deze aanpak bedrijven sterk en wendbaar maakt en dat juist in een moeilijke periode er sprake is van saamhorigheid en samen sterk staan. Een mooi voorbeeld zijn de cijfers van het Amerikaanse NCEO waaruit blijkt dat bedrijven met aandelenplannen aanzienlijk minder mensen hebben ontslagen dan de rest van hun sector en eerder weer hersteld zijn na een crisis.

Werven met aandelen?

SNPI, in Nederland het kenniscentrum voor financiële participatie, adviseert om juist bij de werving mee te nemen dat je een aandelenplan hebt en daarbij aan te geven wat dat betekent. Het is een unique sellingpoint. En het is verstandig om het hier bij de start met elkaar over te hebben. Je verwacht van kandidaten dat ze kiezen voor een bedrijf waarin ze ook aandeelhouder of certificaathouder kunnen worden en omgekeerd bied je aan in het bedrijf te investeren en mee te profiteren. Je gaat voor de duurzame relatie. Vanaf het moment van werven geef je al duidelijk aan dat je op zoek bent naar medewerkers als partners.New call-to-action

 

Topics: financiële medewerkersparticipatie, aandelen voor medewerkers, vacature, recruitment

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs