SNPI Blog

Het succes van Semco

Door Pascale Nieuwland-Jansen | donderdag 10 oktober 2019

Het succes van Semco kopiëren

Semler, de grondlegger van het succes van Semco, is wereldberoemd om zijn aanpak en het succes dat hij heeft bereikt. Hij heeft in zijn bedrijf onder meer financiële participatie ingevoerd en dit lijkt een belangrijke sleutel. Hoe gemakkelijk is zijn succes te kopiëren?

Het succes van Semco

De onderneming was eerst ten dode opgeschreven en is veranderd in een bloeiend bedrijf. Door de organisatie helemaal om te bouwen is het Semler gelukt om met Semco het volgende bereikt: Groei in omvang, productiviteit en winst. Er vertrekken weinig medewerkers en het bedrijf is uitgegroeid tot een gewilde werkgever. Er solliciteren veel mensen bij Semco.
Semler zelf constateerde na 10 jaar dat slechts 30% van het werk om de organisatie om te bouwen was gedaan, al was dit toen al het indrukwekkende resultaat.

Het concept

Als we kijken naar het model van Semler zien we de volgende zaken terugkomen:

  1. Plat georganiseerd, geen hiërarchische structuur meer, weinig bedrijfsregels en medewerkers werken in teams.
  2. Medewerkers worden gewaardeerd en belangrijk gevonden. Medewerkers krijgen veel vertrouwen en mogen zelf besluiten nemen. Medewerkers hebben formeel inspraak bij belangrijke besluiten, zoals overnames. Het salaris van de medewerkers is hoger dan elders en medewerkers ontvangen een winstdeling. De winstdeling is bedrijfsbreed en medewerkers bepalen zelf hoe de winstdeling wordt besteed.
  3. De CEO schept een context voor de medewerkers. Hij/zij zet de lijnen uit en medewerkers bepalen zelf hoe doelstellingen worden bereikt.

Wat kunnen we van Semler leren?

Les 1 – Zuinig zijn op de mensen: Semler ziet de medewerkers als het belangrijkste asset van Semco.

Les 2 –Alle informatie delen: Beloning is een belangrijke prikkel, maar geld is geen bevredigend doel op zich. Iets weten dat iemand anders niet weet betekent macht in een traditionele organisatie. Semler heeft dit omgekeerd. Informatie is voor iedereen aantrekkelijk. Transparantie en delen van informatie is een kernwaarde geworden.

Les 3 - Stel een gezamenlijke doelstelling vast – de CEO heeft hier een belangrijke rol - maar laat het uitvoeren aan de mensen over.

Les 4 – Lang volhouden en leren: Ricardo Semler heeft het businessmodel van Semco ontwikkeld over een periode van meer dan 10 jaar. Op dat moment was volgens hem nog maar 30% gerealiseerd.

Les 5 – Kies wat past: Kies die modellen en filosofieën die bij u en uw onderneming passen en ga uit van kwaliteit van het product, productiviteit van medewerkers en winst voor iedereen, als je de Semco stijl wilt overnemen.

Les 6 – De Semco stijl kan je overal toepassen, in alle soorten bedrijven, maar dat lukt niet van de ene dag op de andere en het is hard werken voor de CEO, die voortdurend de uitdaging aan moet gaan.

Samenhangend geheel

SNPI houdt zich bezig met financiële medewerkersparticipaties. Wat wij als organisatie in de praktijk vaak zien in is dat bedrijven denken dat door de invoering van een financiële participatie in de onderneming, de ondernemingscultuur automatisch participatief gaat worden. Het is spijtig om te moeten zeggen dat dat helaas niet waar is. Participatie is altijd onderdeel van meer, van een manier van organiseren en samenwerken. Effecten van het financieel participeren zijn pas optimaal als de participatie wordt geborgd in het DNA van de onderneming en past bij het gekozen businessmodel.

Het verhaal van Semco laat goed zien dat het creëren van een participatieve cultuur bestaat uit meerdere aspecten en dat het financieel participeren in de winsten slechts één onderdeel is van het geheel.

Zie de invoering van financiële participatie als een stap in de invoering van een nieuw businessmodel. Je begint met een filosofie. Wat past bij jou als eigenaar en jouw visie op het bedrijf? Op basis van die uitgangspunten ga je de organisatie stap voor stap aanpassen en herzien.

Wilt u ook uw eigen businessmodel maken en wilt u financiële medewerkersparticipatie hier een onderdeel van laten zijn, neem dan contact op met SNPI voor een vrijblijvende kennismaking bij ons op kantoor in Utrecht. 

Wilt u zich eerst meer verdiepen in het onderwerp financiële medewerkersparticipatie, bestel dan het boek "Iedereen aandeelhouder". Nog tot einde van het jaar verkrijgbaar voor slechts    € 25,- en via de link van Managementboek ontvangt u een gratis tweede exemplaar.

Bestel het boek

 

Topics: werknemersaandelen, aandelen voor medewerkers, werknemersparticipatie

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs