SNPI Blog

De kunst van het transparant beheren van een participatieplan

Door Pascale Nieuwland-Jansen | maandag 23 februari 2015

In de praktijk komt het beheren van een plan nogal eens in handen van iemand bij HR die de transacties bijhoudt in bijvoorbeeld een Excel document. De persoon vertrekt en eigenlijk weet dan niemand precies hoe het zit. Dat is jammer.

Door Hans van Tol

Ondernemingen steken heel veel tijd, ideeën en enthousiasme in het opstellen van een financieel participatieplan voor medewerkers. Is het plan eenmaal klaar dan is het werk niet voorbij. Het blijft belangrijk om over het plan te communiceren, om de handelsdag goed te organiseren, om de transacties foutloos te verwerken, om de overeengekomen regels goed toe te passen en om de gegevens paraat te hebben. Door het jaar heen, en zeker rond een handelsdag, komen er allerlei vragen van medewerkers en daar moet een helder en consistent antwoord op kunnen komen. Ook andere aandeelhouders of de Belastingdienst zullen inzicht in bepaalde gegevens vragen.

Transparant
Het is in het belang van de onderneming dat het plan transparant is en dat medewerkers erop kunnen vertrouwen dat ze een goed antwoord kunnen krijgen op elke vraag, maar dat ze in feite maar heel weinig vragen hoeven te stellen. Stel je voor dat je de medewerkers direct toegang geeft tot hun gegevens, toegang geeft tot alle informatie, online transacties kunt laten doen en zelf kunt laten uitrekenen wat de consequenties kunnen zijn van bepaalde keuzen? Dat zorgt niet alleen voor minder administratieve belasting in de onderneming maar geeft veel meer.

Community
Voor het draagvlak voor financiële participatie en voor succes van een plan zijn levendige handel en vertrouwen bij deelnemers onmisbare voorwaarden. Door een online oplossing – via internet of intranet – kunnen alle deelnemers, directie en management altijd en overal alle relevante informatie zien, kan de uitvoering van het plan op maat worden beheerd en kan heel gemakkelijk met deelnemers gecommuniceerd worden. Deelnemers krijgen het gevoel bij een community te horen van mensen die hun betrokkenheid bij het bedrijf delen en ze hebben nog meer het stuur in handen. Ze hebben alle informatie die ze nodig hebben om een beslissing te kunnen nemen over bijvoorbeeld aankopen of verkopen bij de hand, en ze kunnen zelf de ontwikkeling van hun pakket volgen. Dit verhoogt de betrokkenheid bij het plan en bij de resultaten van de onderneming.

Lagere kostendrempel
Monidee, mijn bedrijf, is een ontwikkelaar en leverancier van een online oplossing, dus het is niet gek dat ik er echt in geloof. Maar het is niet moeilijk om anderen te overtuigen van de voordelen van een online handelsplatform. Daarom is het zo jammer dat het voor kleinere bedrijven en start-ups te duur is om toe te passen. Andere experts delen deze ervaring. Voor een kleiner bedrijf zijn alle kosten voor het invoeren van een financieel participatieplan relatief hoog. Daarom werken we als experts met elkaar samen om het realiseren van een participatieplan meer toegankelijk maken, zodat ook start-ups en het MKB de mogelijkheid krijgen om op een goedkope en efficiënte manier personeel te binden en salariskosten te kunnen verlagen door het verstrekken van participaties aan medewerkers in het bedrijf.

Minder dan 25 deelnemers
De oplossing die ons voor ogen staat is iets meer gestandaardiseerd, maar wel precies geschikt voor kleine niet-beursgenoteerde bedrijven met minder dan 25 deelnemers aan een participatieplan.  We kijken daarbij met elkaar dus niet alleen naar de administratie van de posities en transacties, maar naar het hele proces van het invoeren en uitvoeren van een financieel participatieplan, inclusief fiscale ruling en bedrijfswaardering. Als dat er is wordt financiële participatie nog aantrekkelijker voor ondernemers met een kleiner team en voor start-ups.

 

Wilt u meer weten over het administeren van participatieplannen kom dan naar de themadag 'participatieplan zonder administratieve drempels', die SNPI organiseert in samenwerking met  Monidee, Van Lanschot en NPEX. 

 

Topics: communicatie, financiële participatie, participatieplan, MKB, aandelenplan, onderneming, Monidee, handelsdag

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs