Blog

Wat kunnen wij leren in de week van het geld?

Geschreven door Anne Veenman | donderdag 15 maart 2018

Deze week is het de week van het geld, waarin kinderen wordt geleerd hoe ze het beste om kunnen gaan met geld om als volwassenen financieel goede keuzes te maken. Dit is een initiatief van Wijzer in Geldzaken, een wegwijzer voor verantwoord financieel gedrag van het Ministerie van Financiën samen met wetenschappers, consumentenorganisaties en partners uit de financiële sector. Wat kunnen wij leren van de week van het geld? 

De week van het geld

In deze week leren kinderen hoe ze moeten sparen, hoe je een begroting maakt en dat je geld maar één keer kunt uitgeven. Bovendien veranderen er veel dingen op het gebied van bankieren die in deze week onder de aandacht worden gebracht: mag een kind zelf pinnen van zijn eigen pinpas en is het verstandig als er speciale bankier-apps komen voor kinderen? De week van het geld focust op ondernemerschap, sparen en begroten. Bij SNPI willen we daar graag nog een punt aan toe voegen: delen.

Zit participatie in onze genen?

Door te delen met anderen kun je soms de winst voor beiden vergroten, delen is in sommige gevallen vermenigvuldigen. Bovendien kan delen geluk brengen en op die manier kan geld je ook gelukkig maken. Onderzoek van Stanford University laat zien dat het besef dat je door te delen, zelf ook kunt winnen, al vroeg in ons zit. In het onderzoek uit2011 kozen kinderen voor coöperatief gedrag, en het delen van de beloning. Samenwerken en het delen van een beloning is in onze ogen, en dit wordt bevestigd door de wetenschappers van Stanford, zo iets fundamenteels dat het al vanaf onze geboorte in ons zit. Wij geloven dan ook dat medewerkersparticipatie een fundamentele waarde is: door de winst de van de onderneming te delen met medewerkers, creëer je een win-winsituatie en een sfeer van echt samenwerken. 

Geduld hebben bij investeren

Een heel belangrijk punt is dat de kinderen – en ook wij – een reëel uitzicht moeten hebben dat een uitgestelde beloning ook werkelijk komt. Twijfel aan een investering in samenwerken en delen maakt de verleiding groter om voor instant gratification te kiezen. Stanford University testte hoe verstandig kinderen met beloningen om kunnen gaan door middel van het zogenaamde Marshmallow effect. Kinderen kregen een spekje en werden alleen in een kamer geplaatst met de belofte dat wanneer ze netjes wachtten en het spekje niet opaten, dat ze dan een tweede spekje erbij zouden krijgen. Kinderen die wachtten op de beloning en niet voor instant gratification, het opeten van het eerste spekje, kozen, bleken later in hun leven ook verstandiger financiële keuzes te maken. Hier is het experiment te zien:

Wat kunnen wij hier van leren?

Nu weten wij natuurlijk wel dat medewerker-aandeelhouders geen kinderen zijn, maar toch is het interessant om je af te vragen wat wij hiervan kunnen leren. Ten eerste dus, dat we door te delen soms win-winsituaties kunnen laten ontstaan. Daarnaast leren we dat volwassenen waarschijnlijk ook een beloning kunnen uitstellen als ze geloven dat deze daardoor groter wordt. Bijvoorbeeld, wanneer je als bedrijf vraagt aan medewerkers om te investeren in de onderneming, moet je ook duidelijk maken wat zij daarvoor precies moeten doen en wat dat dan gaat opleveren. Communicatie is daarom een van de vier essentiële componenten in het advies dat wij geven aan bedrijven die op het punt staan om medewerkers te laten investeren in het bedrijf.
Wilt u meer weten over werknemersparticipatie en personeelsaandelen? In onze handleiding kunt u alles lezen over werknemersaandelen, hieronder kunt hem gratis downloaden.