SNPI Blog

Starten, upscalen met personeelsaandelen en een Sven Kramer-bedrijf worden

Door Pascale Nieuwland-Jansen | vrijdag 10 maart 2017

Sven_Kramer_Effect-354521-edited.jpgBedrijfsadviseurs, journalisten en keynotespeakers zijn gek op start-ups, scale-ups en unicorns. Medewerkers als aandeelhouders houden van bedrijven die het heel lang, heel goed doen. De kunst om duurzaam te groeien en een Sven Kramer-bedrijf te worden.

Veel aandacht in media en bij ondernemersevenementen gaat uit naar jonge, snelle, liefst disruptieve groeiers. Zij zijn interessant en sexy en vormen het spannende, experimenterende deel van de economie. Zijn alle andere bedrijven, die niet (langer) als start-up, scale-up of zelfs unicorn door het leven gaan daarmee supersaai en onaantrekkelijk geworden voor talenten die willen werken waar het gebeurt?

Sven Kramer-effect

Neem een succesvolle sportheld als Sven Kramer. Hij traint hard en gedegen en zet altijd door. Maar langzamerhand missen we de scherpe kantjes, de onverwachte wendingen die het verhaal van zijn succes pas echt spannend zouden maken. Is dat erg? Voor een sportheld misschien wel, maar voor een bedrijf toch niet. Bedrijven die ‘gewoon’ duurzaam succesvol zijn, komen misschien minder op het podium bij hippe bedrijfsevenementen, maar hun medewerkers kunnen echt enorm van ze houden.

Spannend maken

Voor gevestigde bedrijven is de uitdaging om de juiste zaken spannend te maken. Zo is een bekend en groot voordeel van start-ups dat zij dingen uitproberen, die anderen niet proberen. Dat komt deels omdat ze eigenlijk nog niet weten hoe het moet. Gevestigde bedrijven kiezen er daarom soms voor om een groepje jonge mensen (die nog niet weten hoe het moet) en vrije denkers (die zich niets aantrekken van wat kan en niet kan) apart bij elkaar te zetten om innovaties voor te bereiden. Innoveren is immers niet het eindeloos verder verfijnen van producten, processen en marketing maar gaat om het ontwikkelen en koesteren van echte vernieuwing. Steve Jobs werkte ook met dit soort teams op afstand van het bedrijf en kon daardoor de focus houden op wat consumenten en afnemers als vernieuwend zien, in plaats van wat technerds een verbetering vinden.

Doorgroeien

Om van innovatie naar succes te komen zijn heel veel dingen nodig die start-ups niet vanzelf in huis hebben. Succesvolle scale-ups blijken in de praktijk juist in handen van ervaren rotten. De oprichter heeft sporen verdiend in leiderschap en kent de markt en de branche door en door. Daardoor kiest deze voor een schaalbaar businessmodel, een groeiende markt en excellente timing. Ook zijn het vaker b2b-bedrijven. Die bedrijven doen er nog langer over om hun concept goed neer te zetten, maar kunnen tot enorme successen komen. Dit vonden Deloitte en THNK vorig jaar in een grootschalig onderzoek.

In de groep

Een belangrijke factor in het succes is de markt waarin je je bevindt. Een groeimarkt staat hogere prijzen toe en groei zonder te hoeven vechten. Timing is enorm belangrijk en het bijbehorende geduld, daarin verraadt de ondernemerservaring zich, want scale-ups durven te wachten tot marktintroductie optimaal is en wachten dus gemiddeld twee keer zo lang als start-ups. Scale-ups blijken overigens vaak in handen van een groep oprichters, ondernemers die het blijkbaar leuk vinden om het avontuur met elkaar aan te gaan en inzien dat je meer kunt als je verschillende talenten bij elkaar brengt.

Gestage groeiers

Voor gestage groeiers ligt het voor de hand om te kiezen voor aandeelhouders met kennis, ervaring, geduld, uithoudingsvermogen en duurzaam vertrouwen in het bedrijf. Dat maakt medewerkers tot heel geschikte kandidaten. Geef medewerkers inzicht en betrek ze bij de avonturen die het bedrijf aangaat. Natuurlijk kan niet alles naar buiten, maar dat sommige dingen alleen voor insiders bedoeld zijn, werkt verbindend. Deel met elkaar de ervaring dat het bedrijf avontuurlijk, vernieuwend, ondernemend is én goed in het behalen van succes.

Ben jij een start-up en hoop je dat je bedrijf een Sven Kramer-bedrijf wordt?

Download de brochure

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs