SNPI Blog

Medewerkers motiveren met communities

Door Pascale Nieuwland-Jansen | dinsdag 7 februari 2017

Silly Photos-5.jpg

Medewerkers communiceren de hele dag over hun werk en hun bedrijf. Dat doen ze met elkaar, met klanten, in hun zakelijke netwerken, in privésituaties – de beroemde verjaardagsfeestjes – en dat alles raakt steeds meer met elkaar vermengd via social media.
Door Pascale Nieuwland-Jansen

Steeds meer organisaties kijken daarom naar wat medewerkers doen op social media. Dit gebeurt wel eens op een negatieve manier, ontslag om een tweet komt voor, maar vaker is de insteek positief. De vraag is dan: hoe kunnen we medewerkers motiveren het bedrijf te vertegenwoordigen? Personen worden op social media immers gezien als meer geloofwaardig en hun boodschappen worden meer gedeeld en bevestigd. Bij deze in communicatievaktermen 'employee advocacy' is het belangrijk om de persoonlijke authenticiteit te behouden. Een goed idee is om boodschappen en filmpjes te maken die mensen kunnen delen. Employee advocacy werkt als de content geloofwaardig, relevant en interessant is voor de medewerkers zelf en voor hun netwerken.

Mede-eigenaar van het verhaal
Employee advocacy werkt als de medewerkers zich mede-verteller voelen van het verhaal dat de organisatie aan de buitenwereld wil vertellen. Interessant is dat ook het omgekeerde effect wordt verondersteld in de vakliteratuur. Als medewerkers in social media over hun organisatie berichten versterkt dat hun gevoel van eigenaarschap. Medewerkers zullen wel graag het bedrijf positief voorstellen, zoals ze dat ook over zichzelf doen op social media, maar het moet wel geloofwaardig blijven en authentiek. Relevant is om de medewerkers niet allemaal te bombarderen tot mede-communicatieprofessionals, maar te helpen bij het vertellen van hun verhaal, dus als expert op hun specifieke gebied en in hun eigen rol naar klanten. 

Vanuit mensen opbouwen
En omgekeerd: als uw de medewerkers kunt motiveren tot waardevolle ambassadeurs van uw bedrijf op social media, is dat niet alleen aanleiding om dit te versterken vanuit communicatie, maar wellicht ook om vanuit beleid en strategie de vraag te stellen hoe dit verder uit te bouwen en te versterken. Vergeet daarbij niet om ook interne communities te faciliteren zodat medewerkers onderling kennis en informatie kunnen delen, kunnen samenwerken en snel tot oplossingen voor klanten kunnen komen. Want dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Voorsprong
Los van de vraag hoe dit alles in te regelen, te volgen en te meten – technisch is steeds meer mogelijk - hebben bedrijven met medewerkeraandeelhouderschap hier zeker een voorsprong. Want zij zijn gewend om transparant medewerkers te motiveren. Zij hechten waarde aan het oordeel over en het vertrouwen van medewerkers in de performance van het bedrijf en geven ruimte aan en benoemen hun inbreng in het verbeteren van de resultaten. Kortom: zij zijn gewend de medewerkers te zien als ambassadeurs en te benaderen als mede-eigenaars van het bedrijf, het verhaal én de resultaten.

Wilt u weten hoe u medewerkers mede-aandeelhouders kunt maken? Bestel ons handboek via onderstaande knop.

 Iedereen aandeelhouder

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs