Zoals wij de afgelopen weken al schreven in onze blogs, is het tijd voor een herziening van het Nederlands Model. En daarvoor is uw input nodig.
De afgelopen tijd zijn we bij SNPI heel druk bezig geweest met het verzamelen van ideeën en input om het bestaande Nederlandse Model aan te passen en vooral meer te verdiepen. We willen het oude geheel aan richtlijnen transformeren naar een model met onderscheidende handvatten voor succes.
Het nieuwe Nederlandse model moet daarom aansluiten bij het 4-componentenmodel, dat we in de implementatie- en adviestrajecten gebruiken. Maar dat is nog niet genoeg. Het nieuwe Nederlandse Model moet ook echt antwoord kunnen geven in situaties waarin het lastig is om snel te zien hoe je een bestaand participatieplan tot succes kunt brengen, ook als de omstandigheden tegen lijken te werken. Daarom hebben we alle nieuwe input, inzichten en ervaringen verder toegespitst op de verschillende fasen waarin een participatieplan zich kan bevinden: de ontwerpfase, onderhoudsfase en ten slotte een echte crisisfase en de vraag hoe je een regeling dan nog overeind kunt houden.
Helaas hebben we in de afgelopen jaren moeten constateren dat veel regelingen slecht bestand bleken te zijn tegen tijden van crisis. Maar dat te leren is ook goed. Het helpt om nog scherper te krijgen waar het om moet gaan. Want participatie is juist bij uitstek een mechaniek in het bedrijf dat je goed kan inzetten in tijden van crisis. Het kan echt helpen om alle neuzen in de juiste richting te krijgen en de crisis te overleven, zodat je je weer met echt ondernemen kan bezighouden. Dus we moeten een antwoord zien te krijgen op de hamvraag: Wat zijn de echte, beslissende succesfactoren van goede participatieregelingen?
Eén van de cruciale antwoorden is dat een participatieregeling echt een dynamische aard moet hebben en meebewegen met de organisatie. De regeling is als het ware organisch. Bedrijven die dit begrijpen, zullen altijd veel sneller aanpassingen doen in een regeling op het moment dat blijkt dat het aandelenplan niet goed werkt en niet langer past bij de beoogde doelstellingen. Bedrijven die hier te lang mee wachten, hebben een hele uitdaging om te overleven en vervolgens om - na de crisis - het participatieplan te laten herleven.
Het nieuwe, herziene model staat in concept klaar. Het werd de afgelopen weken op ons kantoor grappend het Nieuwlands Model genoemd en inderdaad de afgelopen weken heb ik weer menig uurtje gebruikt om data te verzamelen en een eerste opzet te maken. En nu is het tijd dat wij u vragen om meer input, aanbevelingen, tips en alles wat je maar kunnen bedenken om dit Nieuwe Nederlands Model nog verder te verbeteren. Wij horen graag wat u en uw collega’s goed vinden en wat beter kan.
Om het allemaal nog praktischer en concreter te maken hebben we een echt Nederlands praktijkmodel toegevoegd aan het geheel van sleutelfactoren, 4-componenten en fasen voor succes. Dit geeft een goed inzicht in het type participatieplan dat nu in deze tijd vaak wordt uitgerold in bedrijven.
Het nieuwe Nederlands Model (in concept) is hier te downloaden. Wilt u input geven, mail dan naar mail@snpi.nl of neem contact op met Anne Veenman, onze trainee en – sinds 1 mei – ook parttime medewerker Marketing & Communicatie. Zij is aanwezig op dinsdag en donderdag en bereikbaar op secretariaat@snpi.nl of 030-75 314 62.