"Een Great Workplace is een organisatie waarin je vertrouwen hebt in de mensen waarvoor je werkt, trots bent op wat je doet en plezier hebt met de mensen waarmee je samenwerkt." Dit zegt Robert Levering, mede-oprichter van Great Place to Work®.
Door Jeanne Hoogers
Great Place to Work ® (GPTW) is een onderzoeksinstituut dat oorspronkelijk is ontstaan in de Verenigde Staten. Daar heeft het instituut aan Joseph Blasi, Richard Freeman en Douglas Kruse toegang gegeven tot de data die het jaarlijks verzamelt om een top 100 van Best Workplaces te kunnen samenstellen, die wordt gepubliceerd door Fortune. Blasi, Freeman en Kruse keken naar de gegevens van alle bedrijven die van 2005 tot 2007 mee hebben gedongen naar Best Workplaces – dus ook de afvallers. De data bestonden uit gegevens die de bedrijven zelf hebben verstrekt om mee te kunnen doen, de onderzoeken door GPTW bij medewerkers van de bedrijven en openbaar gepubliceerde bedrijfsresultaten.
Team belonen
Het Great Place to Work® onderzoeksconcept verbindt de perceptie van medewerkers, hun mate van vertrouwen, trots en plezier in organisaties met informatie over beleid, cultuur en praktijken op de werkvloer, zoals gegevens over verloop en beloning. De drie onderzoekers, Blasi, Freeman en Kruse, waren uiteraard vooral geïnteresseerd naar de samenhang van deze factoren met financiële participatie. Zij benoemen de verschillende vormen van financiële participatie samen als een manier om een groep te belonen voor een gezamenlijke inzet. Hun conclusie is dat in bedrijven die meer financiële participatie inzetten de medewerkers meer participeren in beslissingen, meer bezig zijn met informatie delen, hun meerdere meer vertrouwen en de cultuur van de werkplek vaker positief beoordelen. Bedrijven die financiële participatie combineren met beleid gericht op een als positief ervaren bedrijfscultuur en empowerment van de medewerkers zijn beter in staat om medewerkers te binden en hebben een hoger return on equity.
Teamplay
Blasi c.s. hebben al eerder aangetoond dat financiële participatie betere resultaten oplevert in bedrijven waarin medewerkers actief participeren op de werkvloer en direct invloed kunnen uitoefenen op hun werk. Je zou kunnen stellen dat het bedrijven zijn die hoog scoren als Best Workplace en die in staat zijn om verschillende instrumenten met elkaar te combineren en elkaar te laten versterken om te komen tot een cultuur van samenwerken, informatie delen, respect en vertrouwen en motivatie voor goede teamresultaten.
SNPI diner
Great Place to Work® heeft ook een vestiging in Nederland. Marieke Michel, consultant zal tijdens het SNPI- diner uitleg geven over het ontstaan van de organisatie en de de belangrijkste uitgangspunten die een organisatie een Great Workplace maken. zij stelt: “Programma’s die medewerkers helpen om zelf het verschil te maken in de organisatie, zorgen ervoor dat medewerkers het beste uit zichzelf halen. Dit leidt er uiteindelijk toe dat de organisatie beter presteert”. Benieuwd naar wat Marieke Michel te vertellen heeft, interesse in een van de andere bijdragen of op zoek naar een kans om met andere bedrijven te netwerken die met participatie bezig zijn? Er zijn nog enkele couverts beschikbaar.