Heeft een bedrijf een beloningsbeleid dat gericht is op het behalen van de langetermijndoelen? Er zijn beleggers die dit belangrijk vinden, zoals APG Asset Management.
Door Pascale Nieuwland
APG Asset Management is een belegger voor pensioenfondsen en dus bij uitstek gericht op het creëren van waarde op de lange termijn. Deze belegger wil met besturen van bedrijven in haar wereldwijde beleggingsportefeuille een effectieve dialoog aan kunnen gaan, onder meer over het belonen van het management. Dit is een onderwerp waar wetgeving en regels rond governance en bedrijfsbeleid elkaar raken en APG Asset Management wil op dit gebied graag met één mond spreken en komt daarom met richtlijnen voor Europese beursgenoteerde bedrijven over het beloningsbeleid voor de toppers in de bedrijven.
Kortom: hoe kun je een goed gesprek aangaan over de bijdrage van de bonussen, winstdelingen en aandelen voor toppers aan de strategie van het bedrijf en het behalen van de langetermijn doelen? Langs welke lat (latten) kun je het beloningsbeleid leggen om te bepalen of het gedrag beloont en uitlokt dat bijdraagt aan een op de lange termijn sterke bedrijfsstrategie of juist aanstuurt op gedrag dat de belangen van het bedrijf uiteindelijk ondermijnt?
Valt hier iets uit te leren voor andere bedrijven die zoeken naar een weg om het beloningsbeleid af te stemmen op de langetermijndoelen? Als we kijken naar de richtlijnen zoals APG die heeft geformuleerd, zien we dat die zijn geformuleerd rond vier principes.
Onnodig ingewikkeld
Het eerste principe is de focus op de bedrijfsstrategie. De richtlijnen geven dat een beloningsbeleid ingericht moet worden om de strategie te ondersteunen en sterker te maken: primair strategieconform en niet primair marktconform. Het bewustzijn moet aanwezig zijn dat sommige vormen van marktconform belonen eerder gedrag bij het management uitlokken dat tot grotere risico’s leidt voor het bedrijf op de langere termijn dan dat het de bedrijfsstrategie versterkt.
Het tweede principe is duurzaamheid. Het beloningsbeleid moet de doelen van de shareholders ondersteunen die gericht zijn op duurzame waarde en dat kan ook door breder te kijken naar de belangen van de verschillende stakeholders op de lange termijn.
Het derde principe is het effectief managen van de kosten – ook door een transparant beloningssysteem. Het bestuur van het bedrijf moet er voor zorgen dat de kosten – dus ook de beloning - niet hoger zijn dan nodig, wel sociaal verantwoord zijn. Dit kan door ook door erop te letten dat de samenhang tussen prestaties en beloning niet onnodig ingewikkeld is.
Het vierde principe is tijd. Het kan slim lijken om een bonus te zetten op het snel behalen van resultaat X, maar wat als dat in de termijn erna weer teniet wordt gedaan. Er zijn allerlei ongeschreven regels op dit gebied, maar het is goed om te zoeken naar eigen toepassingen die de planning en de termijnen van de bedrijfsstrategie ondersteunen. Denk bijvoorbeeld ook aan vormen van beloning die termijnen in zich bergen, zoals aandelen met een blokkeringtermijn.
Sparren
De APG richtlijnen zijn primair opgesteld voor RvC’s en bedrijfsbesturen en hun beloningsbeleid voor het management maar de vier principes zijn relevant voor alle bedrijven en alle vormen van beloning en helpen bedrijven hun weg uit te stippelen bij het vinden van beloningsbeleid dat de strategie ondersteunt. Hebt u vragen over wat een goed op de lange termijn gericht beloningsbeleid is voor uw bedrijf? Denkt u dat het nog beter kan of wilt u er eens met iemand over sparren?
Neem contact op via mail@snpi.nl of bel via 030 7531462. U kunt ook naar een van onze oriëntatieworkshops komen. Meld u aan via onderstaande knop.