Deze week staan we stil bij de component financieel. De makkelijkste en ook de moeilijkst van alle componenten uit een participatieplan. In de andere afleveringen van deze serie komen de componenten techniek, communicatie en strategie & beleid aan bod.
Door Pascale Nieuwland-Jansen
Simpel geredeneerd is het de bedoeling om als bedrijf minder geld uit te geven dan dat er verdiend wordt. Helaas, hoe groter een onderneming is en hoe meer externe factoren een rol gaan spelen, hoe moeilijker dit is.
Toch heeft een directie van een onderneming de plicht om bij tegenvallende resultaten meteen te handelen en niet te wachten tot er nog een paar slechte kwartalen bijkomen. Helemaal als het ondernemingen betreft waar medewerkers mede-eigenaar zijn.
Bij tegenvallende resultaten moeten directie en management zich buigen over de toekomstplannen en mogelijk een reorganisatie starten. Acties die niet meteen leiden tot resultaat. De directie moet twee strategieën ontwikkelen. Ten eerste moet zij een plan maken voor de toekomst en hoe te reorganiseren en ten tweede moet zij een strategie bedenken voor de korte termijn. Hoe kan zo snel mogelijk het kostenpeil omlaag en de omzet omhoog?
Participatie werkt mee
Bij crisissituaties zien we dat medewerkers zich storten op de eigen werkzaamheden, bang worden om hun baan te verliezen en als ze ook nog eens aandelen bezitten, bang worden om ook nog eens vermogen kwijt te raken. Allemaal zaken die voor werknemers verlammend werken en in plaats van effectiever en efficiënter te worden, zie je dat werknemers slechter gaan presteren, minder goed gaan samenwerken en de productiviteit gaat omlaag.
Door zo snel mogelijk de reorganisatieplannen voor de toekomst met personeel te delen, geef je medewerkers weer een horizon om naar toe te werken. Maak als tweede een plan om medewerkers meteen mee te laten denken op hun eigen niveau, geef inzage in kosten en omzet per afdeling en haal ideeën op om de efficiëntie te verbeteren. De uitdaging om de resultaten te verbeteren wordt, dan door iedereen gedragen en de te nemen beslissingen zullen ook eerder door de medewerkers worden begrepen.
Samen ondernemen
Uiteraard is dit altijd makkelijker gezegd dan gedaan, maar onze ervaring bij SNPI is dat veel bedrijven die het moeilijk hebben te laat met het personeel communiceren over de economische situatie en dat zij participatieplannen nauwelijks inzetten als mechaniek om het ondernemen echt met zijn allen te doen. Veel participatieplannen worden toch te veel gezien en opgezet als bonussystemen.
Medewerkersparticipatie is namelijk geen bonussysteem, maar bindt en motiveert om bij te dragen aan de onderneming. Het gaat om het samen ondernemen. Hoe beter we het met zijn allen doen, hoe beter het ons allemaal vergaat. Gaat het goed, dan komt er een goed rendement en dan bij voorkeur in de vorm van dividend. Gaat het wat minder dan weet iedereen dat ook en ontvangt men minder dividend.
Probeer echter waardestijgingen en schommelingen in de koers zoveel mogelijk te voorkomen. Dit soort schommelingen geeft alleen maar prikkels om te speculeren en te verkopen. Veel handel leidt wel tot problemen in participatieregeling maar niet tot meer ondernemerschap binnen uw onderneming.
Wilt u wel eens weten wat andere bedrijven bereiken met hun participatieplan? Sluit u aan bij het SNPI-platform en wissel ervaringen uit tijdens de bijeenkomsten of vergelijk de feiten in SNPI-benchmark.