SNPI Blog

Wat kunnen we leren van Amerikaanse aandeelhouders

Door Jeanne Hoogers | dinsdag 11 februari 2014

Morgan Stanley heeft in 2013 een enquête gehouden onder deelnemers van financiële participatieplannen in de VS en daar kwamen interessante uitkomsten uit.

Door Sabrina Broer

Uit het onderzoek zijn drie opmerkelijke inzichten gekomen:

·         Technici binden  Medewerkeraandeelhouders in een technische onderneming zijn nog meer betrokken zijn bij de onderneming dan medewerkeraandeelhouders in andere industrieën.

·         Slimme bedrijfsstrategie  Maar liefst 83% van de participanten ziet een financieel participatieplan als een slimme bedrijfsstrategie.

·         Communicatie blijft binnenshuis Medewerkers leunen erg op hun werkgever voor informatie over het financiële participatieplan en gaan niet bij anderen te rade voor informatie.

Uit het Morgan Stanley onderzoek blijkt ook dat veel medewerkers erg positief zijn over de participatieplannen. Maar liefst 92% van de respondenten is tevreden over het plan wat hun werkgever hen aanbiedt.

Wat kunnen wij hier in Nederland uit leren?

Het onderzoek in Amerika laat zien dat werkgevers die een financieel participatieplan hebben een grote mate van verantwoordelijkheid dragen voor het informeren, opleiden en begeleiden van hun medewerkers als het gaat om participatieplannen in de vorm van aandelen. Communicatie en informatie is een van de belangrijkste peilers van een participatieplan. Ook in Nederland wordt deze peiler, of component zoals SNPI die noemt, niet altijd even serieus genomen of goed opgepakt.  

Goed en helder communiceren
Ook in Nederland zullen participanten vooral op hun werkgever rekenen voor informatie over het werknemersparticipatieplan. Gelukkig zien we ook steeds meer organisaties die het erg belangrijk vinden om heldere informatie te verstrekken aan de medewerkers. Dat laatste draagt zeker bij tot het succes van een participatieplan.

Web of mail
Het onderzoek laat ook zien hoe medewerkers graag geïnformeerd willen worden. Medewerkers ontvangen informatie over het werknemersparticipatieplan het liefst via een website of e-mails. Beide opties wordt door meer dan de helft van de respondenten aangegeven. Iets minder dan de helft van de respondenten geeft aan de informatie het liefst via een groepsoverleg te ontvangen. Medewerkers ouder dan 55 jaar geven aan liever e-mails op een hogere frequentie te ontvangen over de regeling dan dat ze de informatie op een website moeten zoeken. Ze geven aan de informatie via e-mail sneller op te pakken dan via een website.

Nederlands onderzoek

SNPI is op dit moment bezig in samenwerking met Erasmus Universiteit om een onderzoek af te ronden naar financiële werknemersparticipatie in de context van zeggenschap en flexibilisering. Meer weten over dit onderzoek en over financiële werknemersparticipatie? Kom naar het congres ‘Delen is het nieuwe ondernemen’ op donderdag 13 maart 2014!

New Call-to-Action

 Het hele Morgan Stanly rapport lezen>

Topics: aandelen voor medewerkers

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs