SNPI Blog

Word een B Corp

Door Pascale Nieuwland-Jansen | maandag 20 juni 2016

b_corp.pngB Corp is een internationaal netwerk van bedrijven met duurzame ambities. Zij hebben de ambitie een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van medewerkers, de gemeenschap en het milieu. Interessant is dat medewerkersparticipatie hoog scoort in de B Corp certificering.

Door Pascale Nieuwland

B Corp is ontstaan in de VS. Bedrijven met duurzame ambities zochten elkaar op en ontwikkelden een set criteria rond medewerkers, community en environment. Bekende voorbeelden zijn Etsy, Method, Patagonia, Ben & Jerry’s - en in Nederland - Triodos bank en Alfa. Volgens Leen Zevenbergen, Europees ambassadeur voor B Corp, is het juist voor grote bedrijven lastig om hun rol in de gemeenschap en ten opzichte van mensen en milieu duurzaam in te vullen. Dan helpt het B Corp netwerk je aan ideeën en aan houvast.

Baard

Zevenbergen, zelf ondernemer met Solaris-Energiesystemen, is in Nederland vooral bekend geworden met het boek ‘En nu laat ik mijn baard staan’. Hij heeft zich ontpopt tot serie-ondernemer omdat hij steeds weer zoekt naar nieuwe dingen oprichten, met bleeding edge technologie, die iets opleveren voor de wereld. Anders gesteld: met dingen waarvan iedereen roept dat het niet kan, die echt kunnen mislukken en zonder met de winst te vertrekken en het opruimen van de rotzooi over te laten aan de gemeenschap.

Why-vraag

Hij is niet de enige ondernemer die zich de Why-vraag stelt, zoals we dat hebben geleerd van Simon Sinek, de vraag naar de waarde van wat we doen. Er zijn steeds meer ondernemers en ondernemingen die nadenken over wat de onderneming te bieden heeft aan de gemeenschap, de medewerkers en de omgeving. Typisch voor Amerika is dan weer wel dat een aparte rechtsvorm moest worden ontwikkeld, de B corporation, om bedrijven de wettelijke ruimte te geven om nee te kunnen zeggen tegen aandeelhouders die alle winst opeisen voor dividend. Een B Corp mag ja zeggen tegen winst investeren in duurzame doelen, zonder een rechtszaak aan de broek te krijgen.

B Corp

Rondom het concept B Corp is een netwerk van bedrijven ontstaan, een certificering voor ondernemingen en een impact assessmenttool voor investeerders waarmee zij kunnen bepalen of de aandelen die zij willen aankopen voldoende opleveren in termen van duurzaamheid. Een bestaand bedrijf kan dus een B Corp worden, niet door formeel van rechtsvorm te veranderen maar door te voldoen aan de certificering. Er zijn er inmiddels 4000 in de hele wereld die de certificering hebben. Interessant is dat aandeelhouderschap voor medewerkers in de categorie voor ‘workers’ relatief veel B Corp credits oplevert.

Why B Corp?

Alfa Accountants heeft sinds 2014 een B Corp certificering. "Sindsdien hebben we zelf onze duurzaamheidsambities verder aangescherpt, want als bedrijf met werknemersaandeelhouderschap voldoe je bijna met twee vingers in de neus aan de B corp criteria", stelt Koert van der Bij, lid Raad van Bestuur. De stap naar B Corp certificering is terecht relatief gemakkelijk. Bedrijfsbrede participatie geeft vorm aan het centraal stellen van de ontwikkeling van mensen en legt een fundament voor een duurzame bedrijfsstrategie. Maar waarom zou je een B Corp willen worden?

Volgens Leen Zevenbergen is de ‘why’ van B Corp vooral dat je daarmee als ondernemer toegang krijgt tot het netwerk van thought leaders en vooroplopende duurzame ondernemers én het kan je helpen om talent aan te trekken.

Meer over B Corp

Het Nederlandse Alfa is sinds 2014 B Corp gecertificeerd. Hun score laat zien dat je door medewerkeraandeelhouderschap hoog scoort op de dimensie ‘medewerkers’.

Lees meer over de score van Alfa

 

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs