Het vertellen van verhalen doen we al van oudsher. Een verhaal neemt je mee en spreekt tot de verbeelding. Hoe vertellen medewerkers het verhaal over uw bedrijf?
Door Simone Visser
Verhalen worden steeds meer ingezet door bedrijven, bijvoorbeeld als onderdeel van hun marketing. We hebben dagelijks een overload aan informatie die we tot ons kunnen nemen en voor bedrijven is het dan ook een steeds grotere uitdaging om hiertussen op te vallen. Eén manier is door storytelling. Door storytelling wordt meer beleving rondom een product of dienst neergezet. Door meer beleving te creëren rondom een merk is de kans groter dat de boodschap bij de klant blijft hangen dan sec bij een kale marketing boodschap.
Ook kan storytelling worden ingezet bij interne communicatie, denk aan een grote interne verandering in een organisatie of voor het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers. Ook hier spreken verhalen meer tot de verbeelding dan bijvoorbeeld alleen grafieken en cijfers of een platte tekst. Verhalen ontstaan door gebeurtenissen, waar ligt de geschiedenis en ontstaan van de organisatie, wie hebben daaraan bijgedragen? Een verhaal komt voort uit de DNA van het bedrijf. Wie zijn wij en waar staan wij voor? Verhalen dragen bij om onderwerpen levend te maken, verhalen blijven hangen en kunnen aanzetten om eigen verhalen te delen. Met verhalen kunnen mensen worden geraakt en in actie worden gezet. Zo ook uw medewerkers, u wilt graag dat uw medewerkers in hetzelfde verhaal geloven als u, en dit ook uitdragen.
Storytelling werkt net als financiële medewerkersparticipatie het beste in bottom up structuren. Zeker bij bedrijven die een participatieve cultuur hebben, zullen verhalen al makkelijker worden verteld en gedeeld dan bij minder participatieve bedrijven. De corporate story vertelt wat de koers is die u als bedrijf met uw medewerkers wilt varen en helpt om dit met elkaar te delen: mijlpalen te benoemen en tegenslagen te boven te komen.