SNPI Blog

Iedereen aandeelhouder

Door Karen Ubachs | donderdag 13 september 2018

Wereldwijd zijn er prachtige voorbeelden van financiële medewerkersparticipatie in bedrijven. Deze ondernemingen zijn ook ooit eens begonnen met participatie. Wat moet je doen om een succesvolle participatieve organisatie te worden?

Alleen alle medewerkers in een bedrijf aandeelhouder maken is niet genoeg om de participatieve cultuur te realiseren. Het enkel hebben van een aandeel in de onderneming waarin je werkt doet zeker wat, maar is niet voldoende om een participatieve cultuur te creëren. De cultuur verandering waar ondernemers op hopen na het introduceren van financiële medewerkersparticipatie gebeurt niet vanzelf.

 

Als je deze droom als ondernemer hebt, is het belangrijk om ook zelf stappen te ondernemen, hoe meer je zelf investeert in de collectiviteit hoe meer je daarvoor terug krijgt. Financiële medewerkersparticipatie vraagt om participatief leidinggeven.

Bij participatief leidinggeven worden de medewerkers uitgenodigd om mee te denken, mee te praten en soms ook mee te beslissen. Er worden randvoorwaarden gecreëerd waarbinnen de medewerkers optimaal kunnen functioneren. Ze genieten hierdoor van een hogere vorm van vrijheid.

 

Positie medewerkers
Financiële medewerkersparticipatie is geen wondermiddel, de omzet zal na introductie niet automatisch 10 procent stijgen. Binding moet je voelen. Als de positie van de medewerker niet verandert, is het worden van aandeelhouder enkel een financiële belegging. Als men niets anders mag dan voorheen. Als men zich niet extra gewaardeerd of bijzonderder voelt nu hij of zij ook aandeelhouder is, zal gedrag niet veranderen en zal de huidige cultuur stand houden. Participeren is meer dan alleen meedoen. Het betekent ook dat u uw medewerkers laat meedenken. Zij mogen ook iets vinden over het beleid en strategie. En dat moet je als ondernemer durven en willen. Vertrouwen, zowel in je mensen als in jezelf, zijn belangrijke eigenschappen om deze manier van leidinggeven goed te kunnen toepassen.

 

Ik hoor bij die club
In een collectieve organisatie is er meer saamhorigheid. Om die collectiviteit tot stand te laten komen, zal er iets moeten worden georganiseerd. Mensen vinden het fijn om ergens bij te horen. Ik hoor bij de club. Het samen ondernemen, het samen ergens voor staan is erg populair. Het individueel beloont worden voor werk doet afbreuk aan deze mindset.

 

Collectiever
Het klassieke kantooruitje heeft in der loop van tijd een andere betekenis gekregen. Het kantoorfeest was een beloning voor iedereen. Nu is het doel niet alleen belonen maar ook hoe kunnen we laten zien dat we bij elkaar horen en waar we voor staan en het ook nog eens leuk hebben met elkaar en dit laten zien op social media. De foto’s die vervolgens van het weekend skiën worden geplaatst is branding. Collega’s zijn vrienden.

Teambuilding
Voor geen enkele onderneming is er een standaardrecept om de interesse in het participeren aan te wakkeren. Bewaak de authenticiteit, geloofwaardige collectiviteit kan alleen voortkomen uit waar het bedrijf en de medewerkers samen voor staan. Onderneem wat past bij het creëren van collectiviteit maar vooral wat past bij jullie.

Workshop

Wij informeren bedrijven zo goed mogelijk over de mogelijkheden op het gebied van werknemersparticipatie. Wilt u ook weten of financiële werknemersparticipatie iets voor uw bedrijf kan zijn? En hoe het invoeren van zo'n plan precies in zijn werk gaat? Schrijf u in voor onze workshop op 15 november 2018.

 Aanmelden workshop

 

Heeft u specifieke vragen? Neem dan contact op met ons via 0307531462 of mail@snpi.nl.

 

  

Topics: werknemersparticipatie, mede-eigenaarschap

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs