Blog

Hoe je kunt ontwikkelen met een aandelenplan

Geschreven door Pascale Nieuwland-Jansen | vrijdag 31 maart 2017

Starters, eigenlijk alle ondernemers willen groeien en ontwikkelen, als persoon, als bedrijf, in hun samenwerkingsrelaties en samen met hun medewerkers. Jonge bedrijven hebben meestal relatief jonge medewerkers. De generatie Y wordt met name gemotiveerd door kansen om zich te ontwikkelen én door het leveren van een bijdrage die ertoe doet.

Generatie Y

Ondernemers zoeken naar nieuwe vormen van organiseren, waarin dit soort motivaties volop de ruimte krijgt. Ze experimenteren met het delen van de (eind)verantwoordelijkheid voor het bereiken van resultaten voor klanten, voor innoveren en ook voor evalueren en beoordelen. Ze kijken naar voorbeelden en ideeën van Semmler, Laloux en Jos de Blok (Buurtzorg) en gebruiken tools uit de Holacratie.

Gouden formule

Interessant is dat we in dit soort bedrijven de succesformule herkennen van bedrijven die al langere tijd werken met aandelenplan voor medewerkers. Personeelsaandelen zijn niet de gouden kip en hun succes is niet het gouden ei – of omgekeerd. De gouden formule is er een waarin alles in elkaar grijpt en elkaar versterkt: eigenaarschap, ondernemerschap, passie, inzet, innovatief werken, vitaliteit, verantwoordelijkheid. Samen het succes maken en daar samen van genieten.

Interessante lessen

Wat kunnen starters hier nou uit leren? Denk niet alleen na over de harde kanten van je bedrijf, maar ook over de zachte kanten. Hoe kun je beide kanten zo ontwerpen dat ze jouw ontwikkeling faciliteren: als ondernemer, als bedrijf en van de mensen in je bedrijf? En, een belangrijke tweede les, kies je voor delen van de verantwoordelijk, samen het succes maken, kies dan ook voor samen genieten. Reserveer bijvoorbeeld een percentage van de aandelen alvast voor de (aankomende) medewerkers en maak een participatieplan. Hoe je dat doet? Download hieronder onze brochure.