SNPI Blog

Geleerde lessen delen

Door Pascale Nieuwland-Jansen | dinsdag 16 juni 2015

Het SNPI-platform komt regelmatig bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en lessen te delen, zoals op 11 juni bij Thales. Het ‘trending topic’ van deze middag werd de vraag: Wat kun je doen om de betrokkenheid van medewerkers bij een plan te verhogen?

Door Pascale Jansen-Nieuwland

Een participatieplan is voor ondernemingen een tool om de betrokkenheid van medewerkers bij het bedrijf te vergroten. Maar daarmee is het plan zelf nog niet meteen geliefd bij de medewerkers. Zij moeten het leren kennen en het zich eigen maken. Het plan komt van de onderneming, maar de feitelijke participatie komt van de medewerkers. Wat kun je doen om de betrokkenheid van de mensen bij het plan te versterken? Tips van de leden van het SNPI-platform:

Keep it simple

Het plan moet simpel en begrijpelijk zijn. Mensen moeten het uit kunnen leggen aan buren en familieleden.

Het plan past bij het doel

Een beursgenoteerde onderneming die gaat werken met opties voor medewerkers ‘beloont’ ze om te speculeren met het aandeel, zeker als de koers niet stabiel is. Dat past niet bij een plan dat gericht is op langdurige betrokkenheid.

Permanent open

Door een plan te maken dat jaarlijks nieuwe deelnemers en deelname toelaat, houd je het plan actueel en levend voor de medewerkers. Bovendien gaan mensen dan gemakkelijker langdurig meedoen. Voorkom een situatie waarin mensen eenmalig deelnemen.

Houd hetzelfde plan

Bedenk niet telkens een nieuw plan of een plan waarvoor mensen helemaal opnieuw na moeten denken of ze eraan mee zullen doen of niet. Is het echt nodig om essentiële zaken te wijzigen, denk dan na over hoe mensen over kunnen stappen, zodat ze dit niet als een breuk ervaren.

Blijven is leuker

Stimuleer dat mensen blijven deelnemen met aandelen of certificaten die niet langer geblokkeerd zijn en maak het bijvoorbeeld extra aantrekkelijk om op dat moment opnieuw te investeren.

Maak er een gewoonte van

Denk erover na hoe je het plan onderdeel kunt maken van de jaarlijkse rituelen, zodat mensen zich erop kunnen voorbereiden en weten wat ze kunnen verwachten. Denk aan deelnemen via (een deel van) het vakantiegeld, bonus of eindejaarsuitkering.

Maak deelname minder onzeker 

In Nederland is het door het fiscale klimaat lastig om een plan te maken waarbij de medewerkers zeker weten dat ze netto financieel resultaat zullen krijgen. Zoek naar mogelijkheden om meer zekerheid mee te geven en communiceer helder dat er uiteindelijk geen garantie is op een positief resultaat.

Waardeer deelname

Zie en benoem de participatie door medewerkers als een extra stapje van hun kant. Dat verdient waardering. Spreek die waardering uit en vier het. De jaarlijkse handelsdag of een AVA kan afgesloten worden met een feestje – exclusief voor participanten.

Investeer tijd en geduld

Het kost tijd en creativiteit om financiële participatie uit te laten groeien tot een deel van de ondernemingscultuur.

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs