Blog

Strategische sparringpartners

Geschreven door Pascale Nieuwland-Jansen | woensdag 10 juni 2015

Waarom zou je als DGA of bestuurder aan financiële participatie voor alle medewerkers willen beginnen?

Door Pascale Nieuwland-Jansen

In het handboek  ‘Iedereen aandeelhouder’  dat wij op dit moment aan het schrijven zijn, leggen we alle aspecten van financiële participatie uit. Zo kan elke  DGA of bestuurder een gedegen besluit nemen om al dan niet te starten met een werknemersparticipatie en dit zo in te vullen dat het naadloos past bij de onderneming.

Eén van die aspecten is ook het persoonlijke besluitvormingsproces van de DGA of bestuurder. Onlangs spraken we daarom met Jan de Heer, één van de oprichters van Holland Colours, nu 35 jaar geleden. Hij was toen al bijna vijftig dus hij is inmiddels grootaandeelhouder met pensioen. Het bedrijf richtte zich van meet af aan op schoner werken bij het kleur geven aan kunststoffen. Meteen vanaf het allereerste begin was iedereen aandeelhouder en steeds wanneer de onderneming groeide en er nieuwe mensen bijkwamen, werden ook zij aandeelhouder. Elke medewerker krijgt na de eerste proefperiode namelijk één aandeel. Daarna kunnen ze dit aanvullen maar moeten er ook iets tegenover staan, zoals positieve (bedrijfs)resultaten. Holland Colours is inmiddels uitgegroeid tot een multinational, met personeel in landen als de VS en Indonesië. De participatie heeft goed gewerkt.

Participatie versterkt marktstrategie

Waarom koos de oprichter destijds voor financiële participatie? Jan de Heer noemt als eerste reden de mensen. Zonder mensen is een onderneming dood. De oprichting was voor hem een stap uit de zekerheid van een goede baan naar het avontuur van het ondernemerschap en hij wilde dat graag delen met de mensen die samen met hem de stap maakten en niet alleen voor dat moment, maar ook voor de toekomst. Mensen maken een bedrijf.
Een tweede enorm belangrijke reden is dat het voor Holland Colours strategisch essentieel is om duurzaam zelfstandig te blijven. In een wereld die wordt gedomineerd door chemiereuzen, heeft een kleiner, innovatief bedrijf een unieke marktpositie en een voorsprong. De afnemers laten zo’n zelfstandig bedrijf wel binnen en meekijken in hun bedrijfsproces, waar ze dat aan een heel groot bedrijf niet toevertrouwen. Zo kon en kan Holland Colours innoveren samen met afnemers en binnen het proces van de klant producten en toepassingen ontwikkelen. Het bedrijf veroverde een unieke marktpositie en groeide, onder meer door het aangaan van partnerschappen in verschillende landen. Maar het lukte toch om zelfstandig te blijven, mede doordat dat ook in het belang is van de medewerkersaandeelhouders.

Sparren

Jan de Heer is er geen moment bezorgd om geweest dat medewerkers zeggenschap hadden, via hun aandelen, integendeel. Hij ging de wereld over als het commerciële hart van het bedrijf en de slimme strateeg maar hij realiseerde zich heel goed dat hij de technische dwarsdenkers thuis nodig had om tot goede resultaten te komen voor de klanten. Het is zijn overtuiging dat je als DGA er alles aan moet doen om te zorgen dat mensen in je bedrijf kritisch genoeg blijven zodat je echt met ze kan sparren en ze je ook van besluiten af kunnen houden die om de een of andere reden niet goed zijn. Vertrouw op je leiderschap, daagt hij de DGA’s van nu uit, een goed leider kan mensen vervolgens echt wel meenemen naar het besluit dat hem voor ogen staat.

Morgen

Bij Holland Colours is ongeveer 20% van de aandelen in handen van de medewerkers en ze worden door de statuten uitgedaagd om ervoor te zorgen dat hun aandeel minstens 15% blijft. Alles met het oog op een duurzame toekomst. Zekerheid is niet gegarandeerd. Want, zoals De Heer ook zijn mensen telkens voorhield: “We kunnen zorgen dat het morgen ook nog goed gaat en daarna weten we het niet.” Vooruitkijken is belangrijk, maar ver vooruit zekerheid bieden, dat gaat niet.

Tikkeltje eigenwijs

Ieder bedrijf moet voor zichzelf bepalen wat belangrijk is om zich te kunnen blijven ontwikkelen als onderneming en op basis van die doelstellingen moet u bekijken of financiële participatie daar een plaats in kan hebben en een bijdrage aan kan leveren. Zoals we bij Holland Colours hebben kunnen zien is juist participatie van doorslaggevend belang geweest voor het ontwikkelen en behouden van een unieke marktpositie en een eigen identiteit. Een tikkeltje eigenwijs, maar ook weer niet te veel.

Meer weten over financiële medewerkersparticicpatie? Kom dan naar de oriëntatieworkshop.