Blog

Is uw participatieplan bestand tegen crisis of veranderingen in de markt?

Geschreven door Pascale Nieuwland-Jansen | vrijdag 1 augustus 2014

De afgelopen jaren waren voor veel bedrijven moeilijk. Reorganiseren of verkleinen van schaal was soms nodig. SNPI ziet dat veel participatieplannen hier ook onder lijden. Veel plannen hebben het nu moeilijk. Mensen willen hun ingelegde centjes graag terug en willen de winst verzilveren. Maar ook hier geldt dat er moeten kopers zijn die de aandelen terugkopen. Veel plannen werken met een STAK en die is niet altijd meteen in staat de certificaten terug te kopen.

Door Pascale Nieuwland-Jansen

Hoe kan je dit soort situaties op voorhand voorkomen. Helemaal voorkomen is lastig, maar belangrijk is om er van tevoren goed over na te denken en zoals wij wel eens gekscherend zeggen de huwelijkse voorwaarden goed op te stellen.

Onze ervaring is dat veel plannen worden gestart in goede tijden en dat bij het opstellen van alle stukken niet goed wordt nagedacht over mogelijke slechte tijden in de toekomst. Wanneer het dan onverhoopt minder goed gaat en medewerkers willen verkopen, dan is het vaak zo dat het participatieplan als laatste pas aan beurt is om te worden bekeken en eventueel te worden aangepast. Wij bij SNPI weten uit ervaring dat het dan vaak te laat is en de geest uit de fles en het participatieplan niet meer zo succesvol zal worden zoals in het begin.

Stabiliteit

Wat kan je als onderneming doen om dit voor te zijn en het participatieplan levend te houden? Belangrijk is om bij de start van het plan niet alleen maar te denken aan voorspoed en winsten. Als een plan wordt gelanceerd als een beloningscomponent, dan vinden medewerkers dat er jaarlijks een goed rendement moet zijn. Valt het rendement een jaartje tegen? Dan zullen zij massaal de aandelen weer verkopen.

Zorg als ondernemer of directie dat het rendement vooral in het dividend terug wordt gezien en minder in de aandelenkoers.  Dat betekent dat de koersen stabiel moeten blijven en winst voornamelijk terug te zien moet zijn in een mooi dividend. In goede jaren moeten aandelen in 5 tot 7 jaar echt wel terugverdiend kunnen worden. Aandeelhouderswaarde die stijgt of daalt geeft juist alleen maar prikkels om te verkopen. Vraag uw mensen in te stappen met het doel om zo lang mogelijk mede-eigenaar te zijn en voorkom dat uw medewerkers het plan gebruiken om te speculeren.

Communicatie

Uiteraard is het de plicht van de onderneming om haar werknemers goed te informeren over het participatieplan en welke risico’s er zijn. Dat laatste wordt in goede tijden vaak vergeten en in slechte tijden niet goed opgepakt. Als medewerker-aandeelhouder heeft u het recht om goed geïnformeerd te worden over de stand van zaken van de onderneming en hoe strategie en beleid voor de toekomst eruit zal gaan zien. Het mag voor aandeelhouders geen verrassing zijn dat er een jaar geen of veel minder dividend wordt uitgekeerd. Is dat wel een verrassing, dan heeft de directie haar plicht om mede-eigenaren te informeren over de stand van zaken van een onderneming niet goed uitgevoerd. Wanneer de medewerkers goed geïnformeerd worden en er een wederzijds respect en vertrouwen bestaat, zijn zij waarschijnlijk minder snel geneigd de aandelen te verkopen. Zij geloven dan in de organisatie en weten dat het in de toekomst weer goed gaat komen.

Huwelijkse voorwaarden

Verder kunnen doelstellingen van een regeling in de loop der jaren wijzigingen. In economisch goede tijden is het wellicht meer een instrument om goede mensen te binden, maar in slechter tijden kan het juist een instrument zijn om met zijn allen de crisis goed te doorstaan en sneller weer winstgevend te worden.

Bovengenoemde zaken hebben allemaal te maken met communiceren en strategie en beleid van de onderneming. Maar deze twee componenten alleen maakt een plan nog niet crisisbestendig. Want hoe zorg je dat die huwelijkse voorwaarden goed in een reglement worden opgenomen?

Daarover volgende week meer wanneer we gaan praten over een waterdicht reglement en de notariële stukken van een plan.