Blog

Crisis? Doen uw medewerkers er een schepje bovenop?

Geschreven door Henk van der Schaft | woensdag 21 augustus 2013

In tijden van crisis en oplopende werkloosheid doen werknemers er een schepje bovenop. Toch? Uit onderzoek door Motivaction blijkt dat dit niet vanzelf spreekt. Wat kun je doen om medewerkers te betrekken bij het bedrijf in tijden dat het tegenzit.

Door Henk van der Schaft

Uit onderzoek door Motivaction blijkt dat driekwart van de Nederlandse werknemers het helemaal niet nodig vindt om harder te werken of ’s avonds over te werken om hun bedrijf door de crisis te helpen. Dit nieuws heeft veel kranten gehaald, van Telegraaf tot Volkskrant. We weten niet precies waarom Nederlandse werknemers dit vinden. Zien ze betere, andere mogelijkheden om een bijdrage aan het bedrijf te leveren? Of hebben ze een enorm gebrek aan tijd? Wat is er aan de hand?
Uit ander onderzoek blijkt dat medewerkers wel bereid zijn hun salariseisen bij te stellen. Arbeidsmarktonderzoek van Randstad laat zien dat vier op de tien werknemers (37 procent) bereid is salaris in te leveren als ze daarmee hun baan zouden redden. Is tijd belangrijk dan geld voor de gemiddelde Nederlander of gaat het hier meer om de vraag: Wat krijg ik er voor terug. Ook werknemers die van baan naar baan gaan, willen eventueel salaris inleveren als er een mooie ervaring, extra training of vast contract tegenover staat. Het onderzoek van Motivaction bevestigt wel de behoefte aan zekerheid bij werknemers. Liever een hoog vast salaris zonder bonus dan een lager salaris met een grotere bonuscomponent.

Zekerheid
Blijkbaar willen Nederlandse werknemers wel iets doen voor het bedrijf als daar iets voor henzelf, bijvoorbeeld baanzekerheid tegenover staat. Wat zegt dit over bedrijfsbrede aandeelhoudersplannen als instrument in tijden van crisis? Is het daar nu niet de tijd voor – mensen willen zekerheid, geen bonus. Of juist wel: aandeelhouderschap prikkelt medewerkers om slim mee te denken over meer resultaat en kansen van het bedrijf waar zij zelf dan direct belang bij hebben, als aandeelhouder.  Kortom: levert het aandeelhouderschap werknemers  zekerheid op?

Bedrijfsresultaat
Aandeelhouderschap door werknemers levert het bedrijf betere resultaten op. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat bedrijven waar de werknemers tevens mede- aandeelhouder zijn financieel beter presteren dan bedrijven zonder werknemer-aandeelhouders. Voorwaarde is wel dat de werknemers relevante informatie van de directie krijgen over waar de knelpunten zitten en hoe zij kunnen bijdragen aan de verbetering van het resultaat. Ook moet de directie open staan voor ideeën van werknemers, bijvoorbeeld als die worden ingebracht op de aandeelhoudersvergadering.


In tijden van crisis is het goed als bedrijven met hun werknemers naar creatieve oplossingen zoeken om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Een stukje salaris inleveren- mits vrijwillig -  voor aandelen, en daarmee voor transparantie en invloed op de toekomst van het bedrijf kan een goed instrument zijn voor bedrijf én werknemers om zekerheid voor de toekomst te creëren. Of het dan het beste idee is om met zijn allen ’s avonds over te werken, moet dan maar blijken.