Blog

Het stakeholdermodel: samen ondernemen

Geschreven door Pascale Nieuwland-Jansen | vrijdag 12 juli 2013

Economische groei vraagt om herstructurering van aandeelhoudersmodellen. Samen ondernemen wordt de trend van de toekomst. Kijk maar naar het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer.

Door Pascale Nieuwland

Ook ziekenhuizen ontdekken dat een aandelenplan met de verschillende stakeholders het model is voor continuïteit en kwaliteit van een organisatie. De medische staf wordt samen met een zorgverzekeraar de nieuwe eigenaar van LangeLand ziekenhuis in Zoetermeer. Een voorbeeld van een uitstekend stakeholdermodel. Een model zoals we er in de toekomst meer van zullen gaan zien.

De tijd is er rijp voor. Aandeelhouders die puur en alleen uit zijn op het snel behalen van winst. Directeuren en CEO’s met bonussen op basis van snelle groei en kortetermijnresultaten. CEO’s die multimiljonair worden door de verkoop van de onderneming. Dat zijn modellen die niet meer van deze tijd zijn, voorbeelden te over in de kranten.

De afgelopen jaren draaide het in de maatschappij even niet om de lange termijn en niet om de duurzaamheid van een onderneming. De lange termijn was niet langer dan 5 jaar vooruit. Met de val van de muur en het afscheid van het socialisme en communisme namen we niet tegelijk afscheid van de oude tegenhanger, het kapitalisme, maar gaven die volop de ruimte. De jacht op de kansen om van geld snel meer geld te maken ging domineren. Ondernemingen en organisaties werden bestuurd met het oog op het behalen van maximale winst op de korte termijn, voortdurende stijging van de koersen van de aandelen en het bijna onmiddellijk laten renderen van investeringen, met andere woorden het liefst snel rijk worden. Ten koste van soms een mooie toekomst.

Het is tijd voor een nieuwe mindset, een nieuw model van financieren. De economie smacht naar meer toekomstgerichtheid, naar ondernemingen die over 10, 20 jaar nog bestaan, de economie draaiend houden, voor banen zorgen en een stabiele factor vormen voor een land. En uiteraard ook gewoon winst maken.

Veranderen doe je samen. Grootaandeelhouders, maar ook de kleine aandeelhouders moeten zich realiseren dat zij niet de enige stakeholders in een onderneming zijn. De producten en diensten worden gemaakt en geleverd door de medewerkers, misschien de belangrijkste stakeholders van een onderneming. Andere stakeholders zijn afnemers/klanten, leveranciers, buren, de omgeving (natuur) en de maatschappij. Jaren geleden is Aloy Soppe van de Erasmus Universiteit gepromoveerd op een stakeholdersmodel voor aandelen in een onderneming. Destijds nog niet reëel en zelfs omstreden. Nu is het tijd om Soppe’s stakeholdersmodel te omarmen en toe te passen en te kijken hoe ver we komen als we de verschillende stakeholders met elkaar verbinden en kapitaal, risico’s en macht delen.

Verbinden, delen, crowdfunding, problemen ondernemend oplossen, allemaal termen van deze tijd. Het voorbeeld van het Langeland Ziekenhuis staat niet op zichzelf. Elke onderneming kan de kansen vergroten door goed op een rij te zetten wie de stakeholders zijn en verbindingen aan te gaan met belangrijke stakeholders. Met aandelenplannen kunt u met uw mensen en uw omgeving aanzienlijke hoeveelheden kapitaal samenbrengen. Meerdere kleine aandeelhouders maken ondernemingen in de basis sterker. Samen ondernemen maakt continuïteit en toekomst weer belangrijk – stakeholders delen resultaat én risico en sturen op een goed evenwicht tussen die twee. Winst maken is nodig, maar misschien is een ietwat lagere winst in combinatie met een investering voor de toekomst wel het mooiste wat er is.