Blog

Eén van ons. Medewerkers zijn aandeelhouders bij Sligro

Geschreven door Pascale Nieuwland-Jansen | donderdag 18 april 2013

Beste Sligro Food Group medecollega/aandeelhouder. Zo opent de speciale bewaareditie van het personeelsmagazine, dat alle medewerkers jaarlijks op de hoogte brengt van de ontwikkelingen van hun aandelen. Deze aanspreekvorm typeert de Sligrocultuur. 

GASTBLOG DOOR WILCO JANSEN hoofd communicatie bij Sligro Food Group

Wij grijpen  namelijk iedere gelegenheid aan om personeelsleden aan te spreken als collega-aandeelhouders. Niet alleen als het over de aandelen zelf gaat maar ook bij andere gelegenheden. Dat geeft een ander gevoel dan het woord medewerker, het laat meteen zien dat wij iets samen hebben.

Eén van Sligro
Sligro Food Group komt voort uit de groothandel van de Brabantse familie Slippens en kent van oudsher een hoge betrokkenheid van het personeel. In het vroegere dorpsleven in Veghel was je er ‘een van Sligro’, zoals je er ook één kon zijn van Van Eerden, DMV Campina of Mars. Bij de beursgang in 1989 wilde het bedrijf die betrokkenheid niet inleveren. Het behoud van de cultuur van het familiebedrijf met de eigen identiteit, de motivatie en binding ziet Sligro namelijk als een kritische succesfactor voor de continuïteit. Financiële betrokkenheid hoort daar ook bij. Als we er samen voor werken, willen we ook de resultaten samen delen, zo is de gedachte. Voor Sligro Food Group zijn de medewerkers duurzame aandeelhouders. Zij vormen een betrouwbare en betrokken groep aandeelhouders, die ons in goede en slechte tijden steunt. De familie is ook een constante aandeelhouder. Dat geeft een goed gevoel.

Sturen
Sligro startte met een winstdelingsregeling voor het hele personeel, die wordt uitgekeerd in de vorm van aandelen. Mensen gingen praten over hun rol en invloed op de winst van het bedrijf en ze spraken elkaar bijvoorbeeld aan op onnodige kosten. Waarom maak je drie kopietjes als je er twee weggooit? De aandelenregeling bleek een middel te zijn om hun functioneren en prestaties te sturen. Inmiddels heeft Sligro het aandeelhoudersprogramma stap voor stap uitgebreid. Zo is er een koppeling gemaakt met het programma om ziekteverzuim terug te dringen. Medewerkers kunnen jaarlijks maximaal vijf extra aandelen verwerven als ze een jaar lang niet ziek zijn geweest en als het bedrijf als geheel de terugdringdoelstellingen heeft gehaald. Daar leggen we ambitie in. We willen de mensen laten beleven dat ze het verdienen; het is geen verworven recht. Dat je gezond bent is je grootste winst, maar dat je er ook het hele jaar bent voor het bedrijf waarderen we in aandelen. Vijf aandelen vertegenwoordigen geen grote waarde, het is meer de symboliek. Toch merken we dat het werkelijk gewaardeerd wordt. En het leidde tot een merkbare verlaging van het kort verzuim, noem het de maandagochtendziekte. Mensen worden door collega’s aangesproken: als jij je regelmatig ten onrechte ziek meldt, halen we onze gezamenlijke doelstelling van de Sligro Food Group niet. We werken in deze branche met kleine marges, dus alles wat tot kosten leidt moeten we scherp in de gaten houden.

 

Verhalen
We hebben relatief veel laaggeschoolde medewerkers, voor wie het een moeilijk onderwerp is. Daarom doen we ons best om begrijpelijk te communiceren. Een oplossing is om dit te doen via herkenbare verhalen van collega’s over hun aandelengroei en de beoogde bestemming. Dat werkt erg goed. Mensen die eerst zeggen dat ze liever het directe geldbedrag ontvangen, blijken daarna beter de symbolische waarde te snappen van de aandelen. Bij de verschijning van de jaaropgave pakken veel gezinnen de rekenmachine erbij. De meeste Sligromedewerkers ervaren de aandelen als een aantrekkelijk extraatje. En als de aandelenkoers daalt, vinden ze het meestal niet erg, want ze gaan voor de lange termijn. De aandeelwaarde zal ook wel weer omhoog gaan, redeneren ze. We hebben de aandelen gekregen, dus alles is winst.

Life-event
Sligro wil de aandelenregeling graag laten aansluiten bij belangrijke ijkpunten in het privéleven van de medewerkers, zoals een huwelijk, een scheiding of pensionering. Voor mensen zijn dat logische momenten om iets te doen met aandelen. Sommigen reserveren de opbrengst bijvoorbeeld voor de studie van hun kinderen. Het is fijn dat wij als bedrijf onze medewerkers daarmee kunnen helpen. De verkoop van aandelen wordt niet of nauwelijks voor consumptie gebruikt, maar opzij gezet als een extraatje of als aanvulling op het pensioen. Ook gebruiken ze het voor de verbouwing van de badkamer. Dat betekent dat mensen blijven zitten waar ze zitten en duurzaam investeren in hun eigen huis. Dat vinden wij ook een hele goede besteding.

Welkom
Om een medewerker te laten delen in de Sligrocultuur, ontvangt iedere medewerker in vaste dienst meteen een welkomstaandeel. Dat geldt ook voor nieuwe collega’s met een vast contract die afkomstig zijn van een overgenomen bedrijf.  Wij willen hen uiteindelijk ook het Sligrogevoel geven. Het welkomstaandeel is een mooie metafoor dat wij willen samenwerken met hen. Het gaat om het symbool.