SNPI Blog

Good, Bad en Fair Leavers: wie zijn dat en waarom?

Door Anne Veenman | vrijdag 20 oktober 2017

Werknemersparticipatie is vaak een instrument om medewerkers aan uw organisatie te binden. Zo kunt u uw waardevolle medewerkers blijven boeien en het verloop binnen de organisatie verminderen. Maar medewerkers hebben natuurlijk altijd de vrijheid om hun arbeidsovereenkomst op te zeggen. Wat doet u dan met de aandelen of certificaten van medewerkers wanneer zij vertrekken? En maakt de manier waarop een medewerker vertrekt verschil?

lees meer

Tags: HRM, werknemersaandelen, gedwongen verkoop, bad leaver, good leaver, fair leaver

Werknemersaandelen: tussen ideaal en instrument

Door Anne Veenman | vrijdag 6 oktober 2017

Meestal schrijven wij deze blog over de praktische kant van financiële participatie. Maar participatieplannen weerspiegelen ook idealen, visies op ondernemen en op de verhouding tussen mensen en het bedrijf waar zij voor werken. Daar willen we deze keer dieper ingaan. En we willen meteen ook een tipje van de sluier lichten over het SNPI-onderzoek naar trends op de arbeidsmarkt. Hier komen namelijk interessante conclusies uit over de waarde die medewerkers aan uw idealen hechten. 

Werknemersaandelen: drie visies

Werknemersaandelen en andere vormen van financiële werknemersparticipatie zijn in de geschiedenis vaker gebruikt als instrument, met name in de 20ste eeuw, in handen van verschillende partijen en in verschillende landen. Wetenschappers (Poutsma, Mol en Van Beusekom, 1998) onderscheiden drie verschillende visies en idealen op financiële werknemersparticipatie:
• Participatie als democratische kracht
• Participatie als productieve som
• Participatie als positieve som

lees meer

Tags: HRM, werknemersaandelen, idealen, instrument

Mijn plan

Door Pascale Nieuwland-Jansen | maandag 28 september 2015

Het idee om een participatieplan in te voeren komt uiteraard altijd van de DGA of de aandeelhouders samen met de directie. Een goed plan wordt gedragen door iedereen.

 

Door Pascale Nieuwland

Een plan voor financiële participatie wordt een succes als de vier componenten op elkaar ingrijpen en met elkaar in balans zijn: strategie & beleid, financieel, techniek en communicatie & HRM. Ik wil het hier hebben over de vierde component: communicatie & HRM. Dan gaat het om de vraag: hoe deelt de onderneming het plan met de medewerkers. Hoe kunnen medewerkers zich het plan eigen maken en wordt het voor iedereen: Mijn plan.

lees meer

Tags: communicatie, financiële participatie, HRM

Doe- het- samen is ook bij een participatieplan de beste methode

Door Pascale Nieuwland-Jansen | dinsdag 7 april 2015

Ook al ben je een hele goede ondernemer, dan betekent dat niet automatisch dat je goed bent in het meekrijgen en enthousiasmeren van medewerkers voor een financieel participatieplan. En dat is dan nog een van de schijnbaar gemakkelijkste aspecten van financiële participatie.

lees meer

Tags: communicatie, participatieplan, STAK, ondernemers, financieel participatieplan, HRM, Joost Roosen, medewerkers, Van Lanschot Bankiers, Rutger Gevers Deynoot

Kijkje in de keuken

Door Pascale Nieuwland-Jansen | donderdag 24 oktober 2013

Onderzoeken uit andere landen (en een paar uit Nederland) wijzen uit dat een vorm van werknemersparticipatie op het gebied van aantrekken, behouden en loyaliteit zeer aantrekkelijk is, vaak ongeacht het aantal werknemers in de onderneming. Ik nam een kijkje in de keuken bij een Nederlandse kleinere onderneming om te zien of het werkt.

lees meer

Tags: HRM, motiveren, medewerkers, loyaliteit, aandelen voor medewerkers

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs