SNPI Blog

Waarom laat je medewerkers niet investeren?

Door Karen Ubachs | donderdag 7 februari 2019

Ondernemers en werknemers verschillen in de basis helemaal niet veel van elkaar. Beiden willen op een uitdagende en leuke manier geld verdienen, balans tussen werk en privé, eigen verantwoordelijkheden en een toekomst. Iedereen vult dit het liefst op zijn eigen manier in, zodat het plaatje per mens er heel anders uitziet. Maar als we zoeken naar hét verschil tussen de ondernemer en  de werknemer, dan zou je kunnen stellen dat werknemers hechten aan een stukje zekerheid en dat ondernemers dit makkelijker kunnen loslaten.

lees meer

Tags: communicatie, ondernemers, Sligro, investeren, medewerkeraandeelhouders, Holland Colours, investeerders, Witteveen+Bos, continuïteit, strategie, MVO

Mijn plan

Door Pascale Nieuwland-Jansen | maandag 28 september 2015

Het idee om een participatieplan in te voeren komt uiteraard altijd van de DGA of de aandeelhouders samen met de directie. Een goed plan wordt gedragen door iedereen.

 

Door Pascale Nieuwland

Een plan voor financiële participatie wordt een succes als de vier componenten op elkaar ingrijpen en met elkaar in balans zijn: strategie & beleid, financieel, techniek en communicatie & HRM. Ik wil het hier hebben over de vierde component: communicatie & HRM. Dan gaat het om de vraag: hoe deelt de onderneming het plan met de medewerkers. Hoe kunnen medewerkers zich het plan eigen maken en wordt het voor iedereen: Mijn plan.

lees meer

Tags: communicatie, financiële participatie, HRM

Doe- het- samen is ook bij een participatieplan de beste methode

Door Pascale Nieuwland-Jansen | dinsdag 7 april 2015

Ook al ben je een hele goede ondernemer, dan betekent dat niet automatisch dat je goed bent in het meekrijgen en enthousiasmeren van medewerkers voor een financieel participatieplan. En dat is dan nog een van de schijnbaar gemakkelijkste aspecten van financiële participatie.

lees meer

Tags: communicatie, participatieplan, STAK, ondernemers, financieel participatieplan, HRM, Joost Roosen, medewerkers, Van Lanschot Bankiers, Rutger Gevers Deynoot

De kunst van het transparant beheren van een participatieplan

Door Pascale Nieuwland-Jansen | maandag 23 februari 2015

In de praktijk komt het beheren van een plan nogal eens in handen van iemand bij HR die de transacties bijhoudt in bijvoorbeeld een Excel document. De persoon vertrekt en eigenlijk weet dan niemand precies hoe het zit. Dat is jammer.

lees meer

Tags: communicatie, financiële participatie, participatieplan, MKB, aandelenplan, onderneming, Monidee, handelsdag

Investeren in zekerheid voor het bedrijf

Door Pascale Nieuwland-Jansen | maandag 16 februari 2015

Ondernemers en werknemers verschillen in de basis helemaal niet veel van elkaar. Beide willen op een uitdagende en leuke manier geld verdienen, balans tussen werk en privé, eigen verantwoordelijkheden en een toekomst. Iedereen vult dit het liefst op zijn eigen manier in, zodat het plaatje per mens er heel anders uitziet. Maar als we zoeken naar hét verschil tussen de ondernemer en  de werknemer, dan zou je kunnen stellen dat werknemers hechten aan een stukje zekerheid en dat ondernemers dit makkelijker kunnen  loslaten.

lees meer

Tags: communicatie, ondernemers, Sligro, Movares, investeren, medewerkeraandeelhouders, Holland Colours, investeerders, Witteveen+Bos, continuïteit, strategie, MVO

Is uw participatieplan crisisbestendig? (deel V)

Door Pascale Nieuwland-Jansen | donderdag 28 augustus 2014

Wat maakt een participatieplan crisisbestendig? Deze week – als laatste component, maar zeker niet de onbelangrijkste – communicatie.  Dan gaat het over communicatie met werknemers over het plan, maar ook over communicatie met medewerkers als aandeelhouders.

lees meer

Tags: communicatie, STAK, crisis, investeren, transparantie

Is uw participatieplan bestand tegen crisis of veranderingen in de markt?

Door Pascale Nieuwland-Jansen | vrijdag 1 augustus 2014

De afgelopen jaren waren voor veel bedrijven moeilijk. Reorganiseren of verkleinen van schaal was soms nodig. SNPI ziet dat veel participatieplannen hier ook onder lijden. Veel plannen hebben het nu moeilijk. Mensen willen hun ingelegde centjes graag terug en willen de winst verzilveren. Maar ook hier geldt dat er moeten kopers zijn die de aandelen terugkopen. Veel plannen werken met een STAK en die is niet altijd meteen in staat de certificaten terug te kopen.

lees meer

Tags: communicatie, aandeelhouders, aandelen, participatie

De macht van aandeelhouders

Door Pascale Nieuwland-Jansen | vrijdag 11 juli 2014

De Telegraaf kopte ‘Aandeelhouders Corbion schieten bonussen af’. Een toekenning van aandelen aan de bestuursvoorzitter en de financieel directeur door de raad van commissarissen krijgt achteraf geen goedkeuring van de aandeelhouders. Wat betekent dit?

lees meer

Tags: communicatie, aandeelhouders, techniek, financiën, zeggenschap, DGA, componenten

Ja, ik blijf graag op de hoogte van nieuwe blogs

Recente blogs