Nieuwsberichten

Chobani, vluchtelingen en migranten worden aandeelhouders

Jeanne Hoogers maandag 4 november 2019

In 2005 koopt Hamdi Ulukaya, zoon van Turks-Koerdische ouders, een verlaten yoghurtfabriek in de staat New York. Beginnend met vijf voormalige werknemers domineert hij binnen een paar jaar het koelvak in de Amerikaanse supermarkten met het Griekse-yoghurtmerk Chobani (‘herder’). Hamdi’s bedrijfsvoering wijkt af van die van zijn concurrenten: full-time werknemers kunnen aandelen verwerven en meer dan 30% van het personeel bestaat uit vluchtelingen en migranten.

Ulukaya’s succes is niet onopgemerkt gebleven. Hij reist de wereld over om lezingen te geven en probeert met zijn initiatief Tent Partnership for Refugees andere CEO’s te bewegen zijn voorbeeld te volgen. Volgens hem kan het bedrijfsleven bij uitstek een sleutelrol spelen in de aanpak van zaken als groeiende inkomensongelijkheid, werkgelegenheid in krimpgebieden, integratie en racisme. Op 10 november zendt de VPRO op Nederland 2 een documentaire uit over dit bedrijf en het effect ervan op de omgeving of kijk op de website van Chobani.

Topics: nieuwsberichten, eigenaar zijn