Blog

Evaluatie: een participatieplan: en dan?

Geschreven door Anne Veenman | vrijdag 27 juli 2018

Met veel trots schrijven wij vaak over de succesvolle participatieplannen die SNPI heeft begeleid. We kunnen ingrediƫnten benoemen die leiden tot succes, zoals: een heldere communicatie naar medewerkers en de mogelijkheid voor iedereen in de onderneming om met het plan mee te doen. Maar na invoering heeft het plan ook goed onderhoud en evaluatie nodig. Hoe zit dat precies?

Evaluatie

Na het invoeren van een plan begint het allemaal pas echt. De eerste handelsronde is geweest en de eerste mensen hebben ingetekend. Hopelijk is dan 25% tot 50% van uw mensen meteen de eerste ronde ingestapt. Maar wat gebeurt daarna? Een participatiegraad van 50% is een mooi, vaak wel haalbaar resultaat. Om dat blijvend te behalen zult u er goed aan doen om te pas en te onpas aan uw medewerkers te vertellen waarom u het belangrijk vindt dat zij mede-aandeelhouder worden. Bovendien is het belangrijk om het plan te blijven evalueren, hoe doet u dat?

Terug naar de tekentafel 

Als uw plan eenmaal staat is dit geen wetmatigheid waar u niet meer omheen kunt. Er kan natuurlijk veel veranderen, in bijvoorbeeld de branche waarin u werkt of in uw eigen organisatie. Wees niet bang om het plan opnieuw aan te passen, of zelfs helemaal terug naar de tekentafel te gaan. Belangrijk is het hierbij om de doelstellingen opnieuw vast te stellen en deze goed voor ogen te houden. Idealiter doet u dit samen met uw medeaandeelhouders of een delegatie van uw medeaandeelhouders. Op basis van de ervaringen van u en van de mede-aandeelhouders stelt u de successen vast, maar ook de punten die beter anders aangepakt hadden kunnen worden. Wat werkt goed en wat werkt minder goed in dit participatieplan?

Tool: de SWOT analyse 

Uit onze ervaring is gebleken dat we wel na kunnen denken over het veranderen van een organisatie of een participatieplan, maar veranderingen worden pas echt goed zichtbaar in een SWOT Analyse. SWOT staat voor: Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Maak een SWOT-analyse van de 4 componenten van uw plan: Techniek, Strategie & Beleid, Financiƫn en Communicatie & HRM. Wat gaat er goed, wat gaat er fout en hoe gaat de toekomst er uitzien?

Verbeterplan

De resultaten van gesprekken met het personele Maak op basis van uw gesprekken met de mede-aandeelhouders en de SWOT analyse kunt u een verbeterplan opstellen. Houdt hierbij uw doelstellingen goed voor ogen. Wilt u bijvoorbeeld toewerken naar een situatie waarin u langzaam het bedrijf kunt verkopen (wellicht deels aan het personeel, link naar artikel MEBO) en met pensioen kunt gaan. Of als er consequent problemen zijn met de vraag en aanbod van personeelsaandelen, stel dan verbeterpunten op die hierbij passen.

SNPI en meer informatie

Een van de voordelen van een adviespakket van SNPI is dat bij ons adviespakket inbegrepen ook een lidmaatschap van ons platform is inbegrepen. Als platformlid kunt u niet alleen gebruik maken van adviezen van SNPI het jaar na invoering van het participatieplan, maar ook nog eens in contact komen met andere bedrijven met een participatieplan. Hoe hebben zij belangrijke keuzes vormgegeven in het bedrijf? Dit kent dus vele voordelen. 

Heeft u vragen? Download onze handleiding of neem contact op met mail@snpi.nl.