Blog

De onderneming van de toekomst

Geschreven door Anne Veenman | dinsdag 17 april 2018

SNPI ziet twee trends in de wereld van bedrijven waar medewerkers aandelen hebben. Meer gevestigde bedrijven zijn onzeker over het binden van jonge medewerkers met aandelen. Willen millennials zich nog wel aan bedrijven binden? Jongere scale-ups omarmen juist het aandeelhouderschap voor iedereen als perfecte vorm voor de generatie van de millenials.

Tijd voor onderzoek en een goed gesprek. Op 6 april, tijdens een Ronde Tafel presenteerde SNPI-het onderzoek naar de wensen en behoeften van millenials als werknemer en hun verbinding met het bedrijf. Deze is onderaan de pagina te lezen. Hoe gaat de onderneming van de toekomst eruit zien? 

Wat millennials willen

Willen “millennials” nog wel vaste contracten en zich aan één werkgever binden? In onze adviespraktijk, maar voornamelijk ook in de media zagen wij een hoop vooroordelen over millennials. Koppen als: "met millennials valt vaak niet te werken" en "behandel millennials net zo als de kinderen thuis" zijn niet ongewoon.
Omdat wij ons afvragen of deze vooroordelen wel terecht zijn, hebben wij een onderzoek opgezet. En de resultaten? Die zijn verrassend. Alhoewel wij al verwacht hadden dat een aantal vooroordelen overdreven waren, verbaasden wij ons toch over een aantal zaken. Millennials hebben juist wel behoefte aan vaste contracten en veel minder aan flexibiliteit. Wat maakt millennials dan echt anders? Ze hebben een hogere behoefte aan transparantie en willen graag bij een bedrijf werken waar hun eigen idealen terugkomen in de bedrijfsstrategie.

Onderneming van de toekomst?

Zal de onderneming van de toekomst aandeelhoudende medewerkers kennen en waar moet de onderneming op inspelen om medewerkers naar zich toe te trekken? Relevante adviezen uit het onderzoek en het Ronde Tafelgesprek:

  • Stop met allerlei vooroordelen over millennials. Jongere medewerkers willen echt ook vaste banen, huizen en zich verbinden aan een bedrijf door er in te investeren.
  • Jonge mensen willen zich graag verder ontwikkelen, nieuwe mensen leren kennen, samenwerken met (internationale) collega’s, vragen kunnen stellen. Speel daar op in.
  • Deel je waarde(n) en vertel het verhaal. Jongere generaties willen door hun werk ook een bijdrage leveren aan de samenleving. Laat zien hoe dat kan in jouw bedrijf.
  • Bedrijven kunnen hier ook een stap verder gaan en met medewerkers de bijdrage van het bedrijf aan de samenleving verder uitwerken, bijvoorbeeld in dienst nemen van mensen die minder gemakkelijk toegang hebben tot werk.
  • Laat je uitdagen tot transparantie. Ga niet te snel in de reflex dat informatie te gevoelig is om te delen met medewerkers. Aandeelhouderschap geeft inbreng van medewerkers op strategisch niveau. Dat vinden jongere generaties relevant.
  • Laat medewerkers zoveel mogelijk direct meepraten over zaken die zij relevant vinden. Stimuleer onderling contact en overleg.
  • Fris ‘oude’ inspraakmodellen op door moderne communicatie te integreren.
  • Aandeelhouderschap in je eigen bedrijf is mogelijk een aantrekkelijk financieel instrument voor medewerkers in de toekomst – zolang het voldoet aan een paar voorwaarden zoals relatief stabiel resultaat, vrijwillige deelname en zeggenschap, ook op aandeelhoudersniveau.

 

De arbeidsmarkt 2025

De Nationale Denktank is een jaarlijks opnieuw samengestelde groep van ongeveer 20 jonge experts. In 2017 bogen zij zich over de vraag hoe bieden we in 2025 iedereen in Nederland perspectief op werk? Vier maanden lang hebben de DenkTank-deelnemers zich gestort op deze kwestie om zo te komen tot tien oplossingen. Twee van hen [namen invullen!] vertelden over de werkwijze en de oplossingen voor het verbeteren van de toegang tot werk voor onder meer jongeren met een beperking, nieuwkomers en 55plussers. Dit gebeurt door met hulp van informatie uit bestaand onderzoek snel de knelpunten op te sporen en daar creatieve oplossingen voor te vinden. Ook boog deze denktank zich over de vraag hoe participatie er in 2025 uit zou kunnen zien. En ze verzonnen – dat kan nu al – een digitale inspraakmaker waarbij iedereen digitaal meepraat en meedenkt over bijvoorbeeld de cao.

Deelnemers Ronde Tafel

De Ronde Tafel werd gevoerd door SNPI, De Nationale Denktank, SBI-Formaat, FNV Jong, en bedrijven met financiële medewerkersparticipatie vertegenwoordigd door Holland Colours en Movares. 

Conclusie en advies SNPI

Financiële participatie en jongere medewerkers zijn heel geschikt voor elkaar. Financiële participatieplannen kunnen heel goed meebewegen met ontwikkelingen in de tijd. Kijk goed naar het samenspel van de verschillende componenten om ook in de toekomst weer een nieuwe balans te vinden en succes te bereiken.

Bent u benieuwd naar wat SNPI is en wat wij precies doen? Of wilt u weten of het werknemersparticipatie bij uw onderneming past? U kunt altijd contact met ons opnemen via mail@snpi.nl of door te bellen naar 030- 75 31 462.