Blog

Waardering. Wat moet je weten?

Geschreven door Jeanne Hoogers | vrijdag 14 november 2014

Voor financiële medewerkersparticipatie is het belangrijk om de waarde van een bedrijf vast te stellen. Wat is dan belangrijk?

Door Ben Kaal FBM

Het vaststellen van de waarde van een bedrijf gebeurt aan de hand van criteria en beproefde methoden. Waarde is iets anders dan de prijs. Het komt wel voor dat bedrijven worden overgenomen voor bedragen die de waarde van het bedrijf ver overtreffen. De overnemende partij gelooft dat 1+1=3 en soms is dat ook zo. Door overname kun je een nieuwe markt binnenkomen of iets binnenhalen wat jouw bedrijf enorme nieuwe mogelijkheden biedt.

Als medewerkers gaan participeren gebeurt er met het bedrijf feitelijk niets. Geen 1+1=3 verhaal. Natuurlijk kan de participatie een positief effect hebben op het resultaat en risicoprofiel, maar dat is niet iets wat de medewerkers dollartekens in de ogen tovert. Zij zullen echt alleen meedoen op basis van een helder verhaal, dat gemakkelijk te begrijpen is en op den duur wordt bevestigd door feitelijk dividend. De prijs die medewerkers betalen voor aandelen ligt dicht bij de feitelijke waarde, of eronder, afhankelijk van het onderhandelingsresultaat en de beperkte fiscale ruimte.

Grondslag

Als het aan mij ligt, houden alle ondernemers zich regelmatig bezig met het waarderen van hun bedrijf. Dat is methodisch bepalen wat de contante waarde is  van het bedrijf over de komende jaren, op basis van toekomstplannen, het verdienvermogen dat daarbij kan horen, een risico-inventarisatie en een bepaling van het gewenste minimale rendement. Nadenken over je bedrijf in termen van het maximeren van verdienen en minimaliseren van risico’s. Een onderneming die medewerkers wil laten participeren – en niet beursgenoteerd is – zal het bedrijf zeker moeten waarderen om te komen tot een grondslag voor het bepalen van de waarde van de aandelen.

Plannen en risico’s

We gaan een nieuw product initiëren, een nieuwe vestiging openen of we hebben twee hele grote nieuwe klanten erbij gekregen. Komend jaar of over twee jaar gaan we verhuizen. Mooie plannen hebben invloed op het verdienvermogen. Maar even belangrijk zijn de risico’s.

Waarderen heeft te maken met een teller en een noemer. In de teller kijk je wat de verdiencapaciteit is. De noemer bestaat uit de risico’s. De risico’s hangen samen met de sector. Sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld heel erg afhankelijk van subsidies en overheidsregels, zoals de zorgsector. Risico’s kunnen ook samenhangen met personen, hoe belangrijk is de directeur of zijn bepaalde medewerkers? Stel dat de directeur tegen een boom rijdt? Hoe afhankelijk is het bedrijf van een leverancier of van een klant?

Hoe ontwikkel je je kennis en techniek? Hoe breed is de productenportfolio, heb je alleen rode bankstellen en wordt het volgend jaar groen?

Spiegel

Voor een goed waarderingsrapport moet een ondernemer echt en eerlijk in de spiegel durven kijken en dit gebruiken om de onderneming te verbeteren.

Klik hier voor meer informatie over FBM en hun diensten.