Blog

Niet kopiëren, maar eigen maken

Geschreven door Jeanne Hoogers | vrijdag 4 juli 2014

Afgelopen weekend deed ik mee aan een zeskamp van een plaatselijke vereniging.  Het hele weekend feest, met als start  de altijd spannende zeskamp op vrijdagavond.  Wat mij opviel was hoe elk team door het eigen maken van de tactiek van anderen tot een eigen optimale tactiek kwam.

Door Sabrina Broer

Ik en zes andere meiden vormden één van de acht teams. Elk team kende een andere samenstelling, gemixt of juist niet, jong of iets ouder, uiterst sportief of juist heel gezellig. In zes verschillende spellen, zoals touwtrekken, priksleeën over gras en trekkerband rollen, werd bepaald wie het sterkste team was. Iedere ronde startten er andere teams als eerste. De wachtende teams stonden er bovenop om te zien welke tactiek werkte en welke juist niet. Ze keken de tactiek van elkaar af, pasten het aan op hun eigen team om vervolgens zo goed mogelijk te presteren.

Verre van compleet

Bij een financieel werknemersparticipatieplan gaat het eigenlijk niet anders. Er zijn tal van voorbeelden van plannen die werken en minder goed werken. U zult vaak iets kunnen leren uit een  plan van een andere onderneming, maar het is niet de bedoeling om een financieel werknemersparticipatieplan van een andere organisatie één op één te kopiëren, want ieder team is anders, net zoals er ook verschillen zijn tussen de DGA’s en bestuurders van bedrijven. Er zijn tal van strategieën en soorten plannen. De teamleider kijkt bij andere teams de strategie af en pikt daar de punten uit waarvan hij vindt dat ze bij zijn team passen. Juist deze aanpak kan een werknemersparticipatieplan tot een succes kan maken. Een gekopieerd plan invoeren in uw bedrijf kan juist tegenstrijdige effecten hebben, omdat het te weinig is toegespitst op uw organisatie.

DGA’s kiezen zo dus ook vaak voor het overnemen van delen van het plan van een ander bedrijf. Kijk dan niet alleen naar het gekopieerde deel van het plan, maar ook naar de samenhang binnen het plan van de ander. Er zijn altijd onderdelen in een plan die voor een buitenstaander niet direct zichtbaar zijn. Een component kopiëren zonder te begrijpen hoe die samenhangt met belangrijke andere componenten leidt tot mislukking. Een financieel werknemersparticipatieplan bestaat uit vier componenten: strategie en beleid, techniek, communicatie en evaluatie. Bijvoorbeeld alleen de techniek overnemen - de certificaten en een reglement – zonder te zien hoe die samenhangt met de andere drie componenten leidt zeker niet tot succes, uw plan is immers verre van compleet. 

Lange weg

Afkijken en overnemen van de tactiek van een ander bedrijf is een heel goed idee. Maar de uiteindelijke keuze voor het invullen van deze  vier componenten maakt u met het oog op succes voor uw organisatie. Ieder team is anders. Wij hadden een zeskampteam met alleen maar meiden. Ook was er een team met uiterst sportieve deelnemers die graag alles perfect wilden doen. En er is altijd een team bij dat met zo min mogelijk inspanning het maximale resultaat wil behalen. Voor ieder team werkt een andere tactiek en een goede leider weet precies wat er nodig is om zijn team op het juiste moment tot sterke prestaties te brengen.

De  weg van oriëntatie op een werknemersparticipatieplan is een lange. Deze kan een half jaar tot een jaar duren. In mijn ogen is dit niet gek. Het is een plan dat de cultuur van de organisatie kan veranderen, de werknemers meer betrokken maakt en zelfs de productiviteit kan verhogen.

Bent u zich aan het oriënteren op dit onderwerp maar wilt u meer weten? Het afkijken van andere participatieplannen mag, maar kopiëren is geen goed idee. Zou u graag willen weten wat andere bedrijven doen aan financiële participatie? Vul dan ook de enquête in en zet anderen aan tot het invullen ervan. Naderhand presenteren wij een samenvatting van de uitkomsten.